بیگ بنگ: دنباله‌دارها به طور مکرر از آسمان ما عبور می‌کنند، اما تعداد کمی از آنها جلوه زیبایی را به آن می‌دهند و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند. در این شب‌ها دنباله‌دار لئونارد به نزدیکترین فاصله با زمین می‌رسد و اگر در جایی به دور از آلودگی نوری باشید امکان رصد آن را دارید.

leonard dec custom acaebeafacdebcac

به گزارش بیگ بنگ، این بار دنباله‌دار لئونارد با کد طبقه‌بندی 1C/2021 A به زمین نزدیک شده و قرار است به پرنورترین دنباله‌دار سال 2021 تبدیل شود. همان‌گونه که از اسمش مشخص است در نخستین روزهای سال 2021 توسط گرگوری لئونارد در رصدخانه کوه لمون واقع در آریزونا کشف شد.

این دنباله‌دار در زمان کشف در فاصله 5 واحد نجومی(750 میلیون کیلومتر) از زمین قرار داشت و با سرعت تقریبی 70 کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است. دنباله‌دار لئونارد در 21 آذر به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین و در 13 دی به حضیض مداری خود می‌رسد. خاستگاه آن مانند اکثر دنباله‌دارهای دیگر ابر اورت است و جزء دنباله‌دارهایی با دورۀ تناوب طولانی طبقه‌بندی می‌شود.

I

در اوج مداری این دنباله‌دار 3700 واحد نجومی با خورشید فاصله می‌گیرد. لئونارد از سال 1950 به منطقه سیاره‌ای وارد شده است و دورۀ گردش آن هشتاد هزار سال طول می‌کشد، اما محاسبات جدید نشان می‌دهد که پس از عبور از کنار خورشید به بیرون از منظومه شمسی پرتاب خواهد شد و هرگز باز نخواهد گشت. همچنین با توجه به هستۀ کوچک آن که قطری یک کیلومتری دارد و کم سو شدن دم یونی آن در چند روز گذشته این احتمال داده می‌شود که لئونارد در نزدیکی خورشید متلاشی شود.

Untitled

در سحرگاه روزهای 19تا 21 آذر ماه از 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید با نگاه کردن به سمت شرق می‌توانید لئونارد را در صورت فلکی مار افسای رصد کنید. همچنین می‌توانید از صورت فلکی فلکی گاوران و ستاره پر نور آن یعنی سماک رامح برای پیدا کردن لئونارد کمک بگیرید در این شب‌ها تنها 10 درجه با افق فاصله دارد و باید مکانی با افق شرقی باز را انتخاب کنید.

MLeonard Bartlett

در حال حاضر قدر این دنباله‌دار 4.5 است که با یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک هم دیده می‌شود و برای رصد با چشم غیرمسلح باید در مکانی دور از آلودگی نوری و هوایی بدون غبار باشید. اما پیش‌بینی می‌شود در 21 آذر که در نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین یعنی فاصله 35 میلیون کیلومتری قرار دارد قدر آن به 3 برسد و در مناطق حومه شهرها هم دیده شود.

Untitled

بعد از 21 آذر دنباله‌دار لئونارد به زیر افق رفته و برای دوباره دیدن آن 23 تا 30 آذر این بار در سمت جنوب غربی و بعد از غروب خورشید در صورت فلکی قوس و پایین‌تر از سیارات ناهید(زهره) و زحل قابل مشاهده است. همچنین در روز 27 آذر این دنباله‌دار یک مقارنه با سیاره ناهید شکل می‌دهد و در این شب تنها 4.2 میلیون کیلومتر از این سیاره فاصله دارد. بعد از پایان ماه آذر لئونارد از نظر محو خواهد شد و به سفر خود ادامه می‌دهد تا در نهایت در 13 دی ماه به کمترین فاصله خود از خورشید برسد.

ngc A LRGB px

دنباله‌دار “لئونارد” مداری هذلولی دارد، به این معنی که وقتی از خورشید بگذرد از منظومه شمسی به بیرون پرتاب می‌شود و دیگر هرگز از زمین دیده نمی‌شود. در پایان قابل ذکر است که دنباله‌دار‌ها در بسیاری از موارد رفتار‌های غیرمنتظره‌ای بروز می‌دهند و پیش‌بینی‌ها را بی‌اعتبار می‌کنند. گاهی بسیار درخشان‌تر از انتظار ظاهر می‌شوند و گاهی ناامیدمان می‌کنند.

نویسنده و ترجمه: پارسا حیدری/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: skyandtelescope.org , astronomy.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. واقعا عالی بود
    مشتاقانه در انتظار مقالات دیگه تون هستم