به گفته­ سیاره­‌شناسان، ماه اکسیژن ِ زمین را دارد

1
545

بیگ بنگ: تیمی از محققان سیاره‌­شناس ژاپنی به رهبری پروفسور کنتارو ترادا از دانشگاه اوساکا، موفق به کشف این مسئله شدند که بادهای خورشیدی و میدان مغناطیسی زمین می‌­تواند یون­‌های پرانرژی اکسیژن تولیدی موجودات زنده در جو زمین را به سطح ماه انتقال دهد.

به گزارش بیگ بنگ، پروفسور ترادا در این باره گفت: «زمین توسط میدان مغناطیسی آن در برابر بادهای خورشیدی و اشعه‌­های کیهانی محافظت می­‌شود. میدان مغناطیسی زمین در شب همانند یک دنباله­‌دار امتداد یافته و فضایی به شکل نوار رنگی ایجاد می­‌کند(ما آن را دنبالۀ زمین می­‌نامیم). در مرکز این دنباله، منطقه­‌ای قرار دارد که به شکل ساختار ورقه‌­ای شکل از پلاسمای داغ عمل می­‌کند.»

محققان مشاهدات فضاپیمای ژاپنی کاگویا مبنی بر وجود تعداد قابل توجهی از یون­‌های پرانرژی اکسیژن در زمان حضور ماه در صفحۀ پلاسمای زمین را گزارش کردند. محققان در این باره گفتند: «ما موفق به مشاهدۀ این مسئله شدیم که یون‌های اکسیژن مذکور از یونوسفر به ماه(380000 کیلومتر) انتقال داده شدند. ما داده‌­های پلاسمایی میدان مغناطیبسی فضاپیمای کاگویا، زاویۀ انرژی پلاسما و آزمایش ترکیبات ارتفاع 100 کیلومتری ماه را ارزیابی کرده و متوجه شدیم یون‌های پرانرژی اکسیژن تنها زمانی پدیدار شدند که ماه و فضاپیما از صفحه­ پلاسما عبور کردند.»

یون‌های اکسیژن رصدشده توسط تیم تحقیقاتی، انرژی بالایی در حدود 1 تا 10 کیلوالکترون­ ولت داشتند. نویسندگان این مقاله اظهار داشتند: «این یون‌ها می­ توانند در عمقی معادل چند ده­ نانومتر داخل یک ذرۀ فلزی قرار گیرند. این کشف از اهمیت بالایی در درک ترکیبات پیچیده ایزوتوپی رگولیت ماه برخوردار است که سال‌های زیادی بدون پاسخ باقی­مانده است.

محققان افزودند: «ما با مشاهدات خود نشان دادیم این امکان وجود دارد که ترکیبات فاقد 16O، که یک ایزوتوپ پایدار از اکسیژن است و در لایۀ ازون دیده می شود، به سطح ماه منتقل شده و در عمق چند ده نانومتری سطح ماه قرار گرفته­‌اند. مشاهدات فضاپیمای کاگویا از بادهای زمینی موجود در میدان مغناطیسی زمین این فرضیه را قوت می ­بخشد که ممکن است اطلاعاتی دربارۀ جو باستانی گمشده­ سیارۀ ما در سطح ماه باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.

یک دیدگاه