بیگ بنگ: یک بینش رادیکال و غیر معمول از جهان ما به وسیله پروفسور مارک ون رامسدونک از دانشگاه کلمبیا اعلام می دارد که یک تراشه مانند یک کامپیوتر کوانتومی همه برنامه نویسی جهان ما را در خود ذخیره کرده است به بیان ساده تر، جهانی که ما در اطرافمان می بینیم یک طرح از مجموعه نقش های ساده است. در واقع فیزیک شناخته شده ی ما فقط یک کد دو بعدی در تراشه ای کامپیوتری است که در یک دنیای سه بعدی ایجاد شده است.

6a00d8341bf7f753ef01b7c6dab984970b (1)
مارک انگشت خود را بر روی یک نکته کلیدی گذاشته است که چگونه فضا و زمان ادغام شده اند. گری هورویتس فردی که درباره گرانش کوانتومی در دانشگاه سنتا باربارا کالیفرنیا مطالعه می کند گفت: این ایده تفکر مردم را درباره گرانش کوانتومی عوض می کند هرچند که هنوز مورد قبول عام نیست. در سراسر این ایده نظریه های زیادی آمده است که نیازمند یک بینش عجیب است. وی ادامه داد او یکی از ستاره های نسل جدید است، ما در حال تلاش برای ساخت یک لغتنامه هستیم که به فیزیکدانان اجازه می دهد شرح پیچیده ی جهان ما را به اصطلاح های ساده تر ترجمه کنند.

اگر آنها موفق شوند می توانند بزرگترین قطعه ی پازل نظریه واحد را بیابند، چیزی که می تواند تمام نیروهای جهان ما را از مقیاس اتمی تا کهکشانی شرح دهد. قطعات پازل بطور خاص چیزی است که می تواند گرانش را در چهار چوب مکانیک کوانتومی شرح دهد. این نظریه واحد نیازمند شرح سناریوهای یک سیاهچاله در اولین لحظات جهان است. این نظریه نخستین بار در سال 1998 توسط جان مالدکنا یک اختر فیزیکدان نظری از پژوهشکده پرینستون برای توسعه خواص گرانش کوانتومی در تئوری ریسمان ها نوشته شد. بجای سیستم مکانیک کوانتومی آن را میدان کوانتومی نامید که اطلاعات در جهان چند بعدی ما می تواند ساده تر شرح داده شود. زبان ابعاد پایین تر فقط مانند یک تصویر سه بعدی است که از یک صفحه هولوگرام دو بعدی برجسته شده یا همانند یک بازی کامپیوتری سه بعدی از یک حافظه چیپ دو بعدی ایجاد شده است.”این دانشمند گفت: هیچ کس تاکنون واقعا آن را اثبات نکرده است، اما ما درباره ی هیچ چیزی در فیزیک مطمئن نیستیم.

بینش بزرگ او در مقالات معروف 2010 توضیح داده شده است که جایزه آن سال را از بنیاد تحقیقات گرانشی متعلق به خود کرد. او تصور کرد که جهان ما مثل یک کامپیوتر است که ویژگی های آن توسط کامپیوتر کوانتومی تعیین می شود که بجای داشتن اطلاعات بنیادی بیت عادی در هر دو حالت 0 و 1 قرار دارد. بیت های کامپیوتر کوانتومی “رامسدونک” باید 0 و 1 در هر زمانی وجود داشته باشد. برای این که این کامپیوتر کوانتومی محاسبات را هرگونه مفیدتر پردازش کند این کوبیت های فازی به وسیله ی پدیده ی درهم تنیدگی کوانتومی که در آن یک کوبیت برای معین شدن فاز همسایه کمک می کند به همدیگر مرتبط می شوند. برای داشتن فضا و زمان کلاسیک شما مجبور هستید تا تمام قطعات حافظه خود را به هم بپیچید. این دانشمند اضافه کرد همه این مجموعه سوالات از لغتنامه سوالات واقعی در مورد شکل گیری جهان ما هستند که ذخیره شده اند.

در اوایل این سال انجمن کانادایی فیزیک دانان و مرکز تحقیقات ریاضیات جایزه نظری ریاضی و فیزیک را به وی داد که ایده بکر او سهمی در نفوظ به مناطق مختلف فیزیک بنیادین که شامل تئوری ریسمان ها، میدان کوانتومی، گرانش کوانتومی و همچنین شامل تئوری پیشنهادی او در مورد ترکیب فضا و زمان است را اختصاص داد. کار “رامسدونک” در اصل در زمینه میدان تئوری ریسمان و گرانش کوانتومی نهفته است، زیرا از طریق این کار او تلاش کرد که به برخی از بزرگترین سوالات در زمینه فیزیک نظری پاسخ دهد. مانند: فضا چیست؟ زمان چیست؟ جهان چگونه آغاز شده است؟ چگونه آن تمام خواهد شد؟در داخل یک سیاهچاله چه چیزی وجود دارد؟ برخی از قابل توجه ترین سهم وی شامل مطالعه بر روی فعل و انفعالات بنیادی تئوری ریسمان ها با میدان های گرانشی و سایر میدان های کلاسیک با ترکیب تئوری میدان های کوانتومی در فضا و زمان صورت گرفته است.

منبع dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. آیا ممکن است خود زمان سه بعد داشته باشد بعنی مکعبی از زمان با ابعاد سه گانه

  2. به نظر من ابعاد اضافی در نظریه ریسمانها یا نظریه f می توانند در جهان واقعی همان نیروهای گرانش و الکترومفناطیس و… باشند
    دومین مورد به عقیده من اینست که همه نیروها ناپیوسته و کوانتومی بوده و حتی زمان هم به نظر من واقعیتی کوانتیک و قیر پیوسته است