بیگ بنگ: پس از لغو پرتاب آزمایشی موشک «استارشیپ»، شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرد که این موشک غول‌پیکر روز پنج‌شنبه ۲۰ آوریل(31 فروردین) پرتاب خواهد شد.

RDgzTTUnsSPCHwStEvxn

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس» روز ۲۰ آوریل را برای دومین تلاش پرتاب موشک غول‌پیکر «استارشیپ» هدف قرار داده است. اسپیس‌ایکس در توضیح ماموریت آزمایشی مورد نظر نوشت: پنجره پرتاب ۶۲ دقیقه‌ای، روز پنجشنبه ساعت ۹:۲۸ صبح به وقت محلی(17:58 به وقت ایران) باز می‌شود.

این نخستین پرواز برای استارشیپ خواهد بود که اسپیس‌ایکس سعی دارد آن را برای بردن انسان و محموله‌ها به ماه، مریخ و فراتر از آن توسعه دهد. این پرتاب از پایگاه فضایی «استاربیس» شرکت اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس انجام خواهد شد.

اسپیس‌ایکس روز ۱۷ آوریل تلاش کرد این ماموریت را پرتاب کند اما به دلیل بروز مشکلی در سیستم فشار مرحله اول استارشیپ که یک تقویت‌کننده بزرگ موسوم به «سوپر هوی» است، این آزمایش لغو شد. “ایلان ماسک” در توییتی نوشت: «امروز چیزهای زیادی یاد گرفتیم، اکنون پیشران را تخلیه می‌کنیم، چند روز دیگر دوباره تلاش خواهیم کرد.»

در برنامه پرواز آینده، سوپر هوی حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود خواهد آمد. در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد. با وجود این، اسپیس‌ایکس لزوما انتظار ندارد که همه برنامه‌ها به همین صورت پیش برود. این نخستین پرواز فضایی یک وسیله نقلیه قوی و پیچیده است. بنابراین اگر مشکلی پیش بیاید، تعجب‌آور نخواهد بود.

اسپیس‌ایکس در شرح ماموریت نوشت: «با آزمایشی از این دست، موفقیت با میزان یادگیری ما سنجیده می‌شود و احتمال موفقیت در آینده را افزایش می‌دهد زیرا اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را به سرعت پیش می‌برد.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.