بیگ بنگ: به گفته‌ی “ایلان ماسک” مدیرعامل اسپیس ایکس، اولین پرواز مداری استارشیپ SN۲۰ در ماه ژانویه(دی-بهمن) انجام خواهد شد.

starship

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، وقتی استارشیپ SN۲۰ توسط موشک سوپرهوی زمانی که در سال ۲۰۲۲ از تاسیسات فضایی بوکاچیکا در تگزاس به فضا پرتاب شود به پرقدرت‌ترین موشک جهان تبدیل خواهد شد. رئیس شرکت اسپیس‌ایکس به آکادمی علوم ملی در روز چهارشنبه گفته است که قدرت پیشران این موشک دو برابر موشک “سترن 5″(Saturn V) است.

وی گفت: «هدف از ساخت آن، تولید موشکی چندبار مصرف است که به سرعت بازیابی می‌شود. ما امیدواریم که اولین پرواز مداری این موشک در ماه ژانویه انجام شود. ما فضاپیما و پیشران مداری را کامل کرده‌ایم و اواخر این ماه سکوی پرتاب و برج پرتاب نیز کامل می‌شود و پس از آن در ماه دسامبر آزمایش‌هایی انجام خواهیم داد تا پرتاب را در ماه ژانویه 2022 به انجام برسانیم.»

ماسک اعلام کرد که ۲۹ موتور رپتور سوپرهوی در آینده به ۳۳ موتور افزایش خواهد یافت و این موشک بزرگ‌ترین موشک ساخته شده تاکنون است. انرژی سوپرهوی توسط موتور رپتور تامین می‌شود که ترکیبی از متان مایع و اکسیژن می‌سوزاند. استارشیپ اس‌ان‌۲۰ هم مجهز به ۶ رپتور است و با نسخه‌های قبلی استارشیپ کمی تفاوت دارد، چون برای پرواز مداری آماده شده است. اسپیس‌ایکس تاکنون چندین آزمایش پرتاب زیرمداری با استفاده از نمونه‌های اولیۀ استارشیپ انجام داده، اما تنها یکی از این آنها با موفقیت فرود آمد. یک استارشیپ نیز فرود موفقی داشت اما چند دقیقه پس از فرود منفجر شد.

elon musk says spacexs multi planet engines wont be called raptor fullدر پرواز نخست استارشیپ از تگزاس به فضا پرتاب می‌شود و پس از ۹۰ دقیقه در مدار بودن، در اقیانوس آرام و در نزدیکی سواحل هاوایی فرود می‌آید. تقویت کننده استارشیپ پس از رساندن این موشک به مدار در خلیج مکزیک و در فاصله‌ای حدودا 32 کیلومتری از ساحل به آرامی در دریا فرود خواهد آمد و مجددا برای پرواز‌های بعدی آماده خواهد شد. “ماسک” می‌گوید:‌ «خطرهای زیادی برای اولین پرتاب مداری وجود دارد بنابراین من نمی‌گویم که به احتمال زیاد این پرتاب موفقیت‌آمیز خواهد بود اما معتقدم که ما پیشرفت زیادی داشته‌ایم.» ماسک امیدوار است در سال 2022 استارشیپ، ۱۲ پرتاب یا بیشتر داشته باشد.

aae oفضاپیمای استارشیپ و پرتابگر فوق‌ سنگین (سوپر هوی) (که در مجموع استارشیپ نامیده می‌‌شود) یک سامانه حمل انسان و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و حتی فراتر از آن است که قابلیت استفاده کاملاً مجدد و حمل بیش از ۱۰۰ تن را دارد. این شرکت در حال ساخت کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۱۰۰ استارشیپ در سال است.

استارشیپ در حال حاضر برای ماموریت آرتمیس ناسا ساخته می‌شود که طی آن قرار است انسان‌ها بار دیگر بر ماه قدم بگذارند، اما هدف نهایی از ساخت این فضاپیما، رساندن بشر به مریخ و تشکیل کلونی در سیاره سرخ است. “ماسک” می‌گوید:‌ «برای تبدیل شدن به تمدن چندسیاره‌ای به هزار موشک یا بیشتر نیاز داریم. هدف نهایی اسپیس‌ایکس پیشرفت فناوری‌هایی است که انسان‌ها را تبدیل به گونه‌ای چندسیاره‌ای می‌کند.»

ماسک افزود: « در نهایت اتفاقی باعث نابودی تمدن انسانی خواهد شد. این اتفاق طبیعی یا به دست انسان رخ خواهد داد و طول عمر بشریت اگر تبدیل به گونه‌ای چندسیاره‌ای شویم بیشتر خواهد بود.» اسپیس‌ایکس در حال کار بر روی یک برنامه هیجان انگیز با دکتر “سائول پرلماتر”(Saul Perlmutter) از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است و طی آن قرار است تلسکوپی بسیار بزرگ سوار بر موشک استارشیپ به فضا پرتاب شود. تلسکوپی که وضوح آن ۱۰ برابر از تلسکوپ فضایی هابل بیشتر است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , inverse.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. درود بر غبار ستارگان
    مشتاقانه در انتظار پرتاب سفینه ابرغول استارشیپ هستیم،
    به امید بازگشت به ماه و فرود روی مریخ،
    به امید امپراتور مریخ.