تراکتور گرانشی

0
219

gravtug_durda
چگونه می­توان مسیر سیارکی که برای زمین تهدید آمیز است را تغییر داد؟ یکی از راه­های ممکن استفاده از فضاپیمای عظیمی است که از گرانش به عنوان سیم بکسل استفاده می کند. همانطور که در این منظره نمایی از یک تراکتور یا بکسل گرانشی درحال کار ، به تصویر کشیده شده­است. در داستان فرضی که در سال ۲۰۰۵ توسط “ادوارد لو” و “استنلی لاو” در مرکز فضایی جانسون ناسا اجرا شد، یک فضاپیمای هسته ای-الکتریکی ۲۰ تُنی سیارکی به قطر ۲۰۰ متر را به راحتی با معلق ماندن در نزدیکی آن می کشید. پیشران‌های محرک یونی این فضاپیما از سطح آن منحرف شده­‌اند. این نیروی پیشران کم اما ثابت به تدریج و به طور قابل پیش‌بینی مسیر یدک‌کش و سیارک را با استفاده از جاذبه‌ی گرانشی دوطرفه تغییر می‌دهد. پیشران­های محرک یونی این فضاپیما از سطح آن منحرف و دور شده­اند. گرچه همچون گونه­ های داستان های علمی تخیلی به نظرمی­رسد، اما محرک های یونی اکنون فضاپیماهای موجود را به حرکت درمی آورند. یکی از مزایای استفاده از تراکتور گرانشی این است که فارغ از ساختار سیارک کارخود را انجام می دهد. اگر به این تراکتور گرانشی را هشدار و زمان کافی بدهیم، می­‌تواند مسیر یک سیارک شناخته شده را که در حال برخورد با زمین است منحرف کند.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130221.html