بیگ بنگ: زمانی که ستاره ای مانند خورشید ما بعد از حدود هفت میلیارد سال پیر می­ شود، دیگر نمی­ تواند مثل قبل سوخت هسته ای خود را بسوزاند. زمانی که از جرم ستاره تنها نیمی از آن باقی مانده، ستاره شروع به کوچک شدن کرده و به کوتوله سفید تبدیل می­ شود. کوتوله های سفید در کهکشان ها به مقدار زیاد وجود دارند که معروف ترین آنها نزدیک به پرنورترین ستاره در آسمان یعنی سیریوس قرار دارد. همانند باقی­مانده های ستاره های کهنسال در آسمان، کوتوله سفید نیز روشی متفاوت برای تعیین عمر کهکشان های مختلف به ما ارائه می­دهد.

به گزارش بیگ بنگ، خوشه کروی، دسته ای کروی(به تعداد میلیون ها عدد) از ستارگان می­باشد که به وسیله گرانش خود به دور یکدیگر جمع شده­ اند و بیشتر در قسمت­ های بیرونی کهکشان ها قرار دارند. کوتوله های سفید در خوشه های کروی کهکشان راه­ شیری نشان از سن یازده تا سیزده میلیارد سالۀ خود دارند. با این وجود، صفحه ضخیم کهکشان راه شیری را دارای عمری بیشتر از ده میلیارد سال میدانند اما این عقیده چندان درست نیست.

از کوتوله های سفید در این صفحه می­توان برای تخمین دقیق عمر صفحه کمک گرفت و از آنجا که کوتوله های سفید در صفحات نسبت به کوتوله های سفید در خوشه های کروی پر نور­تر و به ما نزدیک تر هستند، می­توانند جزئیات دقیق تری را به ما ارائه کنند. اگرچه آنها در مکان های معینی مثل خوشه ها واقع نشده اند و سخت­ تر قابل شناسایی خواهند بود.

ستاره شناس وارن براون و همکاران او از تلسکوپ 6.5 متری چند آینه ای برای مشاهدۀ طیفی از کاندیدا­های کوتوله های سفید به تعداد 57 عدد که در تمام بررسی ها یافت شده بودند استفاده کردند. با دسته بندی این طیف از ستارگان، ترکیبی از انواع مختلف آنها(برای مثال، اتمسفر بعضی از ستارگان هیدروژن خالص و بعضی از آنها هلیوم خالص بود)بر ملا شد و عمر صفحه 11 میلیارد ساله را مشخص ساخت.

نتایج با تخمین های کنونی همخوانی داشت، اما نشان از زیاد بودن حداقل عمر تخمین زده شده برای این صفحۀ ستاره ای دارد. بررسی های بیشتری برای تخمین دقیق تر عمر این صفحه نیاز است و دانشمندان پیش ­بینی می­کنند که بررسی­ های مقیاس بالا از کهکشان به طور چشمگیری تعداد کوتوله های سفیدی که در خوشه ها نیستند را افزایش خواهد داد و ما را قادر به شناسایی ویژگی های آنها خواهد کرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. بعضي وقتا خوشهال ميشم که وقتي بدنيا امدم که ميتونم اين اطلاعات فوق العاده را از جهان داشته باشم. سپاس فراوان از اقاي کاظمي