بیگ بنگ: مریخ‌نورد “استقامت” ناسا در جستجو برای یافتن حیات باستانی در مریخ بار دیگر برای جمع‌آوری نمونه سنگ از سطح این سیاره آماده می‌شود. این عکس که در ۱۸۰ امین روز مریخی (۲۲ آگوست) توسط مریخ‌نورد استقامت گرفته شده یک سنگ را نشان می‌دهد که در کف دهانه جیزرو بر روی سیارۀ سرخ قرار دارد.

PIA

در نزدیکی مرکز، سنگی بزرگ به نام “روچته” وجود دارد، محققان ناسا نمی‌خواهند براحتی از کنار این سنگ گذر کنند. در عوض، به مریخ‌نورد استقامت آموزش داده می‌شود با بازوی رباتیک دو متری‌اش به این سنگ برسد و سطح آن را تراش دهد تا ببیند آیا ثبات آن برای نمونه‌برداری مناسب است یا خیر. مریخ‌نورد “استقامت”‌ ۴۳ لوله آزمایش با خود حمل می‌کند و قرار است ۲۰ لوله را با نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ پر کند. نمونه‌ها که به منظور یافتن نشانه‌هایی از حیات جمع‌آوری می‌شوند در ماموریتی در آیندۀ نزدیک، به زمین بازگردانده خواهند شد.

e pia closeup

“استقامت” در روز ۶ آگوست برای اولین‌بار اقدام به نمونه‌برداری از مریخ‌ کرد، اما این فرآیند به دلیل نرم بودن بیش از اندازۀ سنگ مورد نظر با شکست مواجه شد. استقامت از آن زمان تاکنون ۴۵۵ متر مسافت به سمت منطقه‌ای به نام “سیتادل” پیموده است. این منطقه دارای سنگ‌هایی است که در برابر فرسایش باد مقاوم هستند و احتمال دارد نمونه‌ سنگ‌های آن در برابر حفاری مقاوم باشند.

mars blog webدهانه‌ی جیزرو که مریخ‌نورد “استقامت” در آن قرار دارد، 48 کیلومتر وسعت دارد و حاوی رسوبات یک رودخانه‌ی خشک شدۀ قدیمی است. دانشمندان بر این باورند که ۳.۵ میلیارد سال پیش این دهانه مکان دریاچه‌ای بزرگ با دلتا بوده است. آن‌ها معتقدند گرچه آب دریاچه مدت‌هاست خشک شده، اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره آن نشانه‌هایی از حیات کهن وجود داشته باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA  , apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام و تشکر بابت ترجمه این مطلب خودم نفهیمدم چه گفته بود . . این مستند جهان چجوری کار میکند هم ترجمه کنید ثواب دارد .