بیگ بنگ: در تلاش برای کشف سیاره ی نهم در منظومه شمسی، تیمی از اخترشناسان 10 جرم ناشناخته در آن سوی مدار سیاره غول پیکر نپتون کشف کردند. اجرام فرا نپتوني می توانند نقش موثری در کاستن از حجم و فاصله ی خورشید از سیاره نُهم داشته باشند، چرا که گرانش آن سیاره بر جنبش اجرام کوچکتری که در فرای مدار نپتون قرار دارند، تاثیر شگرفی می گذارد.

تصویری هنری از سیاره نهم
تصویری هنری از سیاره نهم

به گزارش بیگ بنگ، دکتر اسکات شپرد اخترشناس موسسه علوم کارنگی در واشنگتن و یکی از اعضای تیم گفت: « اجرام یافته شده در آن سوی سیاره ی نپتون، کلیدی برای رسیدن به منشأ و تکامل منظومه شمسی بر شمرده می شود.» دکتر شپرد افزاید: « اگرچه معتقدیم که هزاران نمونه از این اجرام کوچک وجود دارند، اما به دلیل قرار داشتن آنها در دور دست ها، امکان یافتن تعداد زیادی از آنها میسر نمی باشد. اجرام کوچکتر می توانند ما را به سمت سیارات بسیار بزرگتری سوق دهند. هر چقدر محدوده ی اکتشافات ما وسیع باشد، درک اینکه چه فرآیندها و اتفاقاتی در خارج از منظومه شمسی ما به وقوع می پیوندند، برای ما آسان تر می گردد.»

دکتر اسکات شپرد به همراه همکارانش دکتر دیوید تولن از دانشگاه هاوایی و دکتر چادويک تروجيلو از دانشگاه آریزوناي شمالی در حال انجام بزرگترین و عمیق ترین پژوهش در خصوص اجرام موجود در فرای مدار نپتون و کمربند کویپر هستند. آنان تاکنون 10 درصد از آسمان را به کمک دوربین پروژه ی انرژی تاریک نصب شده بر روی تلسکوپ NOAO 4-m Blanco و دوربين Hyper Suprime نصب شده بر روی تلسکوپ 8 متری سوبارو تحت پوشش قرار داده‌اند. این دو تلسکوپ به ترتیب در کشورهای شیلی و ژاپن واقع هستند. آنان علاوه بر کشف و تصدیق شی های دور دست، به تجزیه و تحلیل تناسب یا عدم تناسب آنها با نظریه های پیرامون نحوه شکل گیری بخش خارجی منظومه شمسی از طریق بر هم کنش با سیاره های بزرگ دور دست می پردازند.

تصویری از مدارهای 2013FT28 و SR349 2014 اجرام بسیار دور منظومه شمسی. طبقه بندی بیشتر مدارها نشان می دهد که اینها احتمالا از چیزی بسیار بزرگ در فواصل دور به نام سیاره ی نُهم تاثیر می پذیرند.
تصویری از مدارهای 2013FT28 و SR349 2014 اجرام بسیار دور منظومه شمسی. طبقه بندی بیشتر مدارها نشان می دهد که اینها احتمالا از چیزی بسیار بزرگ در فواصل دور به نام سیاره ی نُهم تاثیر می پذیرند.

تیم تحقیقاتی آخرین اکتشافات خود را در اتحادیه اخترشناسان بین المللی منتشر کرده اند. این اجرام فرا نپتونی: 2014 SR349 و 2013 FT28 و 2014 FE72 نام دارند. جرم 2014 SR349 خصوصیات مداری مشابه با توده های شناخته شده قبلی را دارد که موقعیت و جنبش آنها باعث شد دکتر شپرد و دکتر تروجيلو تاثیر سیاره ی ایکس را پیشنهاد دهند. شئ جدید دیگری با عنوان FT28 2013 خصوصیاتی مشابه با سایر اجرام دور دارد اما از تفاوت هایی نیز برخوردار میباشد. مدار یک شئ با بهره‌گیری از شش پارامتر تعریف می شود، طبقه‌بندی این پارامترها یکی از مسائل عمده در رابطه با سیاره ی نهم است که در خارج از منظومه شمسی قرار دارد.

شئ FT28 2013 دارای طبقه بندی مشابهی در برخی از این پارامترها میباشد (محور، خاصیت گریز از مرکز، تمایل نقطه الراس یا حضيض خورشیدی آن). اما یکی از این پارامترها که زاویه ای به نام طول نقطه الراس نامیده می شود، با سایر اجرام دور فرق دارد. همین عامل زمینه ساز تضعیف طبقه بندی ویژه است. جرم 2014 FE72 اولین شی دور دست ابر اورت با مداری فراتر از نپتون به حساب می آید که مدارش باعث دورتر شدن شئ از خورشید می گردد. این شئ تحت تاثیر نیروهای گرانشي خارج از منظومه شمسی ما قرار دارد که از جمله نیروها می توان به سایر ستارگان و رویدادهای کهکشانی اشاره کرد.

اعضای تیم تحقیقاتی در آخرین مقاله ی خود در نشریه Journal Letters از کشف هفت جرم جدید دیگر خبر دادند: این اجرام(2014 FZ71 و 2015 FJ345 و 2013 FQ28 و 2015 KH162 و 2015 GP50 و 2014 FC69 و 2012 FH84) نام دارند. اخترشناسان معتقدند:« یکی از جالب ترین اجرام جدید FZ71 2014 نام دارد که بیشترین میزان نقطه الراس را بعد از سدنا و 2013 VP113 به خود اختصاص می دهد. اکتشاف جدید 2012 FH84 نیز از محور و نیروی گریز از مرکز متوسط و نقطه الراس بالایی برخوردار است. اما جرم GP50 2015 ویژگی هایی مشابه با FH84 2012 دارد.»

مترجم: منصور نقی لو / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. به اعتقاد من اگر سیاره نهم واقعا وجود داشته باشد اندازه منظومه شمسی را باید چندین برابر بزرگتر در نظر گرفت ، دقیقا تا مدار سیاره نهم ، از این رو
    کمربند کوئیپر و سایر اجرام فرانپتونی نیز بر خلاف نظر سنتی جزئی از منظومه شمسی خواهند بود