بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا پیش از پرتاب در اواخر سال جاری برای آخرین بار آینه‌های طلایی خود را در زمین باز کرد.

mirrorstoryبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این تلسکوپ ۹.۸ میلیارد دلاری که جانشین تلسکوپ هابل خواهد بود آینه‌های ۶.۵ متری خود را در یک آزمایش در مرکز تجهیزات سازندۀ اصلی‌اش یعنی “نورثروپ گرومن” واقع در لس‌آنجلس باز کرد. این آینه از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است. این آینه به دلیل اندازه‌ی بزرگی که دارد به صورت باز شده درون هیچ موشکی جا نمی‌شود، بنابراین به صورت بسته ارسال خواهد شد و هنگام رسیدن به مدار مورد نظر در فضا باز می‌شود.

هر یک از آینه‌ها که به اندازه یک میز نهارخوری هستند، از بریلیوم ساخته‌ شده‌اند و با فیلم نازکی از طلای تبخیرشده پوشانده‌ شده‌اند تا انعکاس نور فروسرخ را بهینه کنند. ناسا تلسکوپ جیمز وب را یک “ماشین زمان” توصیف کرده که قادر است دانشمندان را به 13.5 میلیارد سال قبل یعنی 200 میلیون سال پس از بیگ‌ بنگ ببرد.

اعضای گروه این تلسکوپ می‌گویند: این آزمایش آخرین آزمایش سیستم آینه‌ی جیمز وب است و کامل شدن آن قدمی بزرگ در جهت ارسال و انجام ماموریت خواهد بود. “لی فینبرگ” مدیر بخش نوری تلسکوپ در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا در مریلند در بیانیه‌ای گفت: این آزمایش نه تنها آخرین آزمایش آینه‌ی جیمزوب است بلکه پس از پایان آن آینه در جای خود محکم می‌شود تا برای پرتاب آماده شود.

mirrorstoryتلسکوپ جیمزوب قرار است در تاریخ ۳۱ اکتبر( ۹آبان) توسط موشک آریان ۵ از گویان فرانسه به فضا پرتاب شود و در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین در نقطه خاصی به نام نقطه لاگرانژی(L۲)  قرار بگیرد.

این تلسکوپ برای رصد کیهان در طیف فروسرخ طراحی شده است و برای این کار باید تجهیزات آن خنک بماند و برای خنک ماندن یک آفتاب‌گیر دارد. اخترشناسان از این تلسکوپ برای یافتن نشانه‌هایی از حیات در جو سیارات دیگر و مطالعه‌ی اولین ستاره‌ها و کهشان‌های جهان استفاده می‌کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.