بیگ بنگ: تلسکوپ «FAST» موسوم به تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری موفق به شناسایی سیگنال‌های فضایی رازآلودی شد. این سیگنال‌ها «انفجار رادیویی سریع» نام دارند.

china fast telescope exlargeبه گزارش بیگ بنگ، انفجارهای رادیویی سریع یا «FRB» ها پالس‌های کوتاه اما قدرتمندی از انرژی هستند که ریشه در مناطق دوردست کیهان دارند. اولین مورد آنها در سال 2007 شناسایی شد و از آن زمان به بعد سیگنال‌های بیشتری کشف شده است. اگرچه اخترشناسان در ردیابی انفجارهای رادیویی سریع در سالیان گذشته به پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی دست یافتند، اما به واقع از ماهیت این انفجارها اطلاع چندانی نداریم. شاید سیاهچاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی موسوم به مگنتارها در تولید آنها نقش اصلی را داشته باشند.

نکته جالب دربارۀ کشف تلسکوپ چینی این است که این انفجار رادیویی سریع مُدام تکرار می‌شود. این انفجار بطور رسمی با عنوان  FRB 121102 شناخته می‌شود که نخستین‌بار در سال 2012 در رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو کشف شد؛ از آن زمان به بعد، این انفجار بارها دیده شده است. به گفته محققان، این سیگنال تقریبا 3 میلیارد سال نوری در جهان طی کرده تا به ما برسد. تلسکوپ FAST در 30 آگوست 2019 روی این انفجار تمرکز کرد؛ البته بعدها پالس‌های متعددی را ثبت نمود. به نظر می‌رسد این انفجار بطور مداوم اتفاق می افتد.

گیرندۀ قوی روی تلسکوپ FAST حساسیت بالایی به سیگنال‌های رادیویی دارد و دامنه فرکانسی 1.05 تا 1.45 گیگاهرتزی را تحت پوشش قرار میدهد. هر چقدر بیشتر این انفجارهای رادیویی سریع را رویت می کنیم، شانس‌مان برای تشخیص ماهیت و سرچشمه واقعی آنها افزایش پیدا می‌کند. برخی اینطور گمانه زنی می‌کنند که انفجارهای رادیویی سریع در اثر تجزیه پوسته انواع مشخصی از ستاره‌های نوترونی پدید می آیند.

بر اساس یک فرضیه دیگر، انفجارهای رادیویی سریع دارای دلایل وقوع مختلفی هستند؛ به همین دلیل است که FRB 121102 به صورت مکرر اتفاق می افتد و سایر انفجارها چنین تجربه‌ای ندارند. دانشمندان هر روز به سرنخ‌های بیشتری درباره منشاء این انفجارهای عظیم تابش الکترومغناطیسی دست پیدا می کنند. حالا میتوانیم داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ FAST را به پایگاه داده‌ای‌مان بیفزاییم. محققان توانسته‌اند تداخل‌های ماهواره‌ای و هواپیمایی را نیز از اندازه‌گیری‌هایشان حذف کنند.

فیزیکدان «زیگی پلونیس» از دانشگاه مک‌گیل اظهار داشت: «این خیلی فوق‌العاده است که طبیعت چنین چیزی ایجاد می‌کند. به نظر من، اطلاعات بسیار مهمی در آن ساختار وجود دارد که باید روش رمزگشایی از آن را یاد بگیریم. در این راستا باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم.»

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.