بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل حلقه اینشتین را رصد کردند. این عکسی از سیستم همگرایی گرانشی SDSS J0146-0929 است که به وسیلۀ تلسکوپ هابل ثبت شده است.

به گزارش بیگ بنگ، این عکس، مملو از کهکشان است. چشم تیزبین می‌تواند کهکشان‌های بیضوی و مارپیچی خیره‌کننده را ببیند، که در جهت‌های گوناگون دیده می‌شوند: از زاویه کناری صفحۀ کهکشان قابل رؤیت است، از زاویه روبرو که بازوهای مارپیچی خارق‌العاده، و هرچیزی مابین اینها، قابل مشاهده است. اکثر این نقطه‌ها کهکشان است، اما برای مشخص کردن یک ستاره برجسته‌ای از کهکشان راه شیری، باید به دنبال نقاط نورانی دارای خوشه‌های پراکنده‌ باشید.

جذاب‌ترین موضوع، در مرکز تصویر است. تحدب مرکزی درخشان، با نام SDSS J0146-0929، یک خوشه کهکشان است- مجموعه عظیمی از صدها کهکشان که همه آنها در نیروی سرکشِ گرانش گیر افتاده‌اند. جرم این خوشۀ کهکشانی به قدری زیاد است که می‌تواند فضا-زمان اطراف خود را به شدت نابهنجار کند و منحنی‌های حلقه‌ایِ عجیب و غریبی را به وجود آورد که تقریباً خوشه را محاصره می‌کنند.

این قوس‌های زیبا نمونه‌هایی از پدیده‌ای کیهانی به نام حلقه اینشتین یا Chwolson ring نام دارد. زمانی که نورِ جرمی دور، مانند کهکشان‌ها، از جرم بسیار سنگینی، مانند خوشه کهکشانی، عبور کند، این حلقه به وجود می‌آید. در این تصویر، نور کهکشانِ دورنما در اطراف خوشه عظیم حرکت می‌کند و منحرف می‌شود و سپس مجبور می‌شود در امتداد بسیاری از مسیرهای مختلف نور به سمت زمین حرکت کند، که باعث می‌شود به نظر برسد آن کهکشان در آنِ واحد در چندین نقطه است.