تلسکوپ فضایی هابل دچار نقص فنی شد

بیگ بنگ: ناسا به دنبال اختلال در ژیروسکوپ تلسکوپ فضاپیمایی هابل، عملیات‌های علمی این تلسکوپ را معلق کرد. هابل از روز جمعه که یکی از ژیروسکوپ‌های آن خراب شد، وارد حالت ایمن شده و در حالی که مشخص نیست این مشکل قابل حل باشد یا نه، انتظار می‌رود که این تلسکوپ، فعالیت‌های علمی خود را ادامه دهد.

hubble faultبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، هابل در طول عملیات‌های عادی خود از سه ژیروسکوپ برای تعیین جهت و تثبیت تلسکوپ استفاده می‌کند، اما یکی از آنها در روز جمعه ۵ اکتبر ساعت ۲۲ به وقت گرینویچ خراب شد. در نتیجه، فضاپیما به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. حالتی که به تیم کنترل عملیات در زمین اجازه می‌دهد مشکل را بیابند و حل کنند تا عملیات ادامه یابد.

این اختلال، غیرمنتظره نبوده است، چرا که ناسا می‌گوید این ژیروسکوپ حدود یک سال یا بیشتر علائم خرابی را نشان می‌داده است. هابل ۳ ژیروسکوپ به عنوان پشتیبان همراه خود دارد که برای همین اوقات روی آن تعبیه شده است، اما مشکلی در این مورد وجود دارد: دو عدد از آنها دچار همین سرنوشت شده‌اند و کار نمی‌کنند، دیگری هم هنگامی که ناسا خواست آن را به کار بیاندازد، درست کار نمی‌کرد.

ناسا می‌گوید که کارکنانش هم اکنون در حال تجزیه و تحلیل خطای ژیروسکوپ هستند تا ببینند آیا می‌توان آن را به حالت عملیات بازگرداند. اما حتی اگر نشود هم هنوز امید برای ادامه کار هابل در آینده وجود دارد. ناسا می‌گوید که این فضاپیما می‌تواند در این حالت هم کار کند و قابلیت کار با تنها یک ژیروسکوپ را نیز دارد. البته در این صورت قادر نخواهد بود که قسمت زیادی از آسمان را اسکن کند، اما به هر حال می‌تواند کار خود را انجام دهد.

تلسکوپ کپلر نیز در سال ۲۰۱۳ دچار سرنوشت مشابهی شد و دو عدد از چرخ‌های واکنشی خود را از دست داد. ناسا راه حلی پیدا کرد که اجازه می‌داد کپلر با دو چرخ باقی‌مانده هم به فعالیت خود ادامه دهد و کپلر نشان داد که باز هم قادر به شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی و مشاهدات دیگر است. اکنون باید دید که ناسا می‌تواند هابل را کاملا بازیابی کند تا به فعالیت عادی خود ادامه دهد یا مانند کپلر دچار محدودیت خواهد شد. در هر صورت، تلسکوپ فضایی هابل به زندگی ادامه خواهد داد. تلسکوپ فضایی جیمز وب که از آن بعنوان جانشین هابل یاد می شود نیز طبق برنامۀ ناسا قرار است در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.

1. کاوه کواری گفت:

بابت این موضوع متاسفم

یه سوال
    ناسا نمیتونه ازنیروهای انسانی که درایستگاه فضایی هستن واسه تعمیروبازسازی هابل استفاده کنه؟؟
    البته من باتوجه به عکسهای هابل که درمقاله قراردادین فرض روبراین گذاشتم که ازایستگاه فضایی گرفته شدن ودرمداری پایین ترازایستگاه فضایی قرارداره..

2. ماکان گفت:

تلسکوپ دوست داشتنی هابل.
    هابل فهم ما انسانها و دانش ما نسبت به عظمت جهان هستی رو متحول کرد.
    این تلسکوپ با تصاویرش، مفاهیم حیرت انگیز و شگفت انگیزی از کیهان رو برامون به ارمغان آورده و الان هم میخواد بازنشسته بشه.
    مثل یک دانشمند، سالهای زیادی شبانه روز خودش رو وقف مشاهده اجرام عظیم کیهانی کرده بود و حالا هم منتظره ما انسانها بهش کمک کنیم.
    مطمئنم هیچ علم جویی تو دنیا دوست نداره هابل متوقف بشه.
    امید به اینکه تیم ناسا بتونن شرایط رو برای هابل فراهم کنن تا بتونه بازهم پرقدرت ما انسانهارو با رصدهاش شگفت زده کنه.
    ممنون از تیم خوب بیگ بنگ.
    یاعلی موفق باشید.