بیگ بنگ: ناسا از ورود تلسکوپ فضایی کپلر ناسا که در پائین‌ترین وضعیت عملکردی در حالت اضطراری قرار گرفته و میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت مصرف می‌کند، خبر داد.

CfjaUXOW8AErRo8.jpg-largeبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، چارلی سوبک، مدیر ماموریت کپلر در مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا اعلام کرد که پس از یک تماس برنامه‌ریزی شده با مهندسان عملیاتی کپلر در هفتم آوریل (19 فروردین)، مشخص شد که این تلسکوپ در حال حاضر در وضعیت اضطراری قرار گرفته است. محققان در حال کار برای بازیابی کپلر از این حالت هستند زیرا این فضاپیما در حال حاضر میزان قابل توجهی سوخت مصرف می‌کند. از آنجایی که این تلسکوپ در فاصله بیش از 120 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، حتی با سرعت نور هم هر پیام به حدود 13 دقیقه زمان برای ارسال به زمین یا بالعکس نیاز دارد. از این رو، کپلر اکنون از اولویت دسترسی به ارتباطات زمینی در شبکه فضای عمیق ناسا برخوردار است.

کپلر تا روز چهارم آوریل (16 فروردین) به طور کامل عملیاتی و در وضعیت خوبی بود. به گفته مهندسان این ماموریت، تلسکوپ حدود 36 ساعت پیش از حرکت به سمت مرکز کهکشان راه شیری وارد حالت اضطراری شده است. هدف این ماموریت تمدید شده، ادامه شکار سیاره و ارائه اطلاعات برای بررسی ابرنواخترها، ستارگان جوان و سایر اجسام نجومی با استفاده از ریزهمگرایی گرانشی است.

kepler-k2-mission-1ماموریت اولیه ناسا برای این تلسکوپ که در سال 2009 به فضا پرتاب شده است، بررسی سیارات فرا خورشیدی در خارج منظومه شمسی بود. این ماموریت که در سال 2012 تکمیل شد، حدود 5000 سیاره فراخورشیدی را کشف کرد که بیش از 1000 مورد آنها تائید شده‌ اند. محققان امیدوارند بتوانند عملیات کپلر را به حالت عادی سابق آن برگردانند. در ژوئیه 2012، یکی از چرخهای واکنش ژیروسکوپی کمکی تلسکوپ از کار افتاد. دومین چرخ نیز در مه 2013 از کار افتاد. ماموریت K2 در سال 2014 آغاز و با استفاده از فشار تابشی خورشید برای جهت‌ دهی به تلسکوپ فضایی ادامه یافت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.