بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از مشاهدات رصدخانه استراتوسفرى مرکز اخترشناسى مادون قرمز ناسا ( معروف به سوفیا) دریافتند که گرد و غبار پیرامون سیاهچاله های غول پیکر فعال بسیار فشرده تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

تصویری از حلقه ضخیم گرد و غبار که میتواند فرآیندهای پرانرژی را در مجاورت سیاهچاله غول پیکر یک هسته کهکشانی فعال از دیده ها پنهان سازد.

به گزارش بیگ بنگ، اکثر کهکشان های بزرگ حاوی سیاهچاله هایی در مرکزشان هستند. بسیاری از سیاهچاله ها آرام و غیر فعال اند، مانند سیاهچاله ای که در مرکز کهکشان راه شیری خودمان قرار دارد. با این حال، بعضی از اَبَرسیاهچاله ها در حال بلعیدن مقادیر قابل توجهی از موادی هستند که به سمت آنها کشیده می شوند؛ این کار منجر به آزاد شدن مقدار عظیمی از انرژی می شود. این سیاهچاله های غول پیکر هسته های کهکشانی فعال(AGN) نامگذاری شده اند. بر اساس مطالعات اخیر، تمامی هسته های کهکشانی فعال ساختار یکسانی دارند. مدل ها گویای آن است که این هسته ها یک ساختار گرد و غبار دونات مانند دارند.

ليندزى فولر از دانشگاه تگزاس و برخی دیگر از محققان با استفاده از ابزار FORCAST سوفیا توانستند پدیده انتشار مادون قرمز را در پیرامون یازده اَبَرسیاهچاله غول پیکر رصد نمایند؛ سیاهچاله هایی که در هسته های کهکشانی فعال واقع در فاصله ای بیش از صد میلیون سال نوری و بیشتر بودند. محققان موفق به تعیین اندازه، میزان کدری و توزیع گرد و غبار در هر توده شدند. به گزارش تیم تحقیقات، این توده ها 30 درصد از آنچه که پیش بینی می شد، کوچکتر اند و اوج انتشار مادون قرمز نیز با طول موج های مادون قرمز بسیار بلندتری صورت می پذیرد. هسته های کهکشانی فعال انرژی خود را با طول موج هایی ساطع می کنند که مشاهده آنها از زمین امکان پذیر نیست زیرا این انرژی توسط بخار آب موجود در اتمسفر زمین جذب می شود.

فولر بیان کرد: ما توانستیم به کمک سوفیا به جامع ترین مشاهدات فضایی ممکن در این طول موج ها دست یابیم؛ پس، شرایط برای انجام اکتشافات جدید در توده های گرد و غبار هسته های کهکشانی فعال فراهم میباشد. باید در مشاهدات آینده مشخص شود که آیا تمامی انتشارهای ضبط شده از این توده ها نشأت می گیرند یا عناصر دیگری در کارند که ما از وجودشان بی خبریم.

دکتر انریکه لوپز رودریگز، دانشمند انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه ها در مرکز علوم سوفیا اظهار کرد: یکی از اهداف دیگر ما، استفاده از سوفیا برای رصد کردن نمونه بزرگتری از هسته های کهکشانی فعال است. این کار به ما کمک می کند تا محدودیت های سفت و سخت تری بر ساختار فیزیکی محیط های گرد و غبار آلود پیرامون هسته های کهکشانی فعال قرار دهیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.