بیگ بنگ: بر اساس مطالعات جدید، یک بسته شناسایی حیات کوچک و سبک موفق به پشت سر گذاشتن آزمایش‌های کلیدی در زمین شده است که نشان می دهد می تواند روزی حیات فرازمینی را در مریخ یا اقمارِ دارایِ اقیانوس در منظومه‌شمسی شکار کند. پلتفرم طراحی شده توانست با موفقیت میکروب‌ها را در مجمع‌الجزایر قطبی کانادا(Canadian Arctic Archipelago) که محیطی سرد و خشک شبیه به مریخ دارد، شناسایی کند.

صفحه‌ای برای کشت میکروب آزمایشگاهی واقع در مجمع‌الجزایر قطبی کانادا

به گزارش بیگ بنگ، «ژاکوئلین گوردیال» نویسنده ارشد و محقق از آزمایشگاه علوم اقیانوسی Bigelow در شهر مِین گفت: «جستجوی حیات یکی از اهداف اصلی کاوش‌های سیاره‌ای است، اما از دهه 1970 میلادی هیچ دستگاه شناسایی حیاتی در یک عملیات وجود نداشته است. آخرین‌بار در عملیات وایکینگ به مقصد مریخ از این نوع دستگاه‌ها استفاده شد. ما می خواستیم به طور مفهومی نشان دهیم که امکان شناسایی حیات میکروبی با استفاده از ابزارهای کم انرژی، کم وزن و قابل حمل وجود دارد.»

گوردیال و همکارانش یک سیستمِ متشکل از توالی‌گر DNA را به همراه ابزاری برای کشت و شناسایی میکروب‌های زنده آزمایش کردند. آنها این پلتفرم را به محلی در جزیره آکسل هایبرگ کانادا که در 900 کیلومتری قطب شمال قرار دارد، بردند. بنا به گفته اعضای تیم، این دستگاه خیلی خوب کار کرد. آنها میکروب‌ها را ایزوله کرده و سپس کشت دادند. سپس DNA موجود کوچک را توالی‌بندی کردند. گوردیال افزود: «ما توانستیم با استفاده از توالی گر DNA با سایر روش‌ها در پلتفرم‌مان، ابتدا حیات فعال را پیدا کنیم و سپس آن را شناسایی کرده و پتانسیل ژنومی آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم. به همین منظور، انواع ژن‌های کارکردی در آن به بررسی رسیدند.»

این روش با روشی که در آینده‌ای نزدیک در دو عملیات پیشرفته شناسایی حیات به کار گرفته خواهد شد، فرق دارد. کاوشگر «مریخ 2020» ناسا و کاوشگر «ExoMars» آژانس فضایی اروپا که انتظار می رود در طی دو سال آینده به مقصد سیاره سرخ پرتاب شوند، در جستجوی نشانه‌هایی از حیات خواهند بود که مدت‌ها پیش از بین رفته است.

به گفته اعضای تیم، مدتی طول می کشد تا این پلتفرم دستگاهِ تازه آزمایش شده، آماده پرواز به مریخ یا اروپا(قمر مشتری) باشد. اروپا در زیر پوسته یخی خود، اقیانوسی از آب مایع را پنهان کرده است. لازم است که بشر اکثر آزمایش‌ها را در این مطالعه انجام دهد، اما عملیات شناسایی حیات در سایر سیاره‌ها به کمک ربات‌ها انجام خواهد پذیرفت.  توالی گر DNA برای دوام آوردن در بازه های زمانی طولانی در عملیات فضایی، به دقت و مقاومت بالایی احتیاج دارد. محققان گفتند که این دستگاه می تواند کاربردهای مفیدی هم در زمین داشته باشد. برای مثال، این دستگاه می تواند به پزشکان و دانشمندان کمک کند تا عوامل بیماری‌زا را در طول شیوع یک بیماری شناسایی نمایند؛ بدون نیاز به آوردن نمونه‌ای به آزمایشگاه. این مطالعه ماه گذشته در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شده است.