بیگ بنگ: دوران تلسکوپ‌های بسیار بزرگ دارد آغاز می‌شود- و این انقلابی در شناخت ما از جهان هستی به پا خواهد کرد. “تلسکوپ بسیار بزرگ” (ELT) اکنون در بیابان دوردست آتاکامای شیلی در دست ساخت است؛ این تلسکوپِ پیشگام به تنهایی می تواند ۲۰۰ برابر ِ تلسکوپ فضایی هابل نور را جمع‌آوری کند.

potwaچنین تلسکوپ‌هایی چنانچه از نامشان بر می‌آید بسیار بزرگ هستند. از میان تلسکوپ‌هایی از این دست که اکنون در مکان‌های گوناگونی از رصدخانه‌ جنوبی اروپا(ESO) کار می‌کنند، بزرگ‌ترین آینۀ اصلی (آینه‌ای که یک تلسکوپ با آن نور گرد می‌آورد)، آینه‌های ۸.۲ متری چهار تلسکوپ در اختیار تلسکوپ بزرگ VLT است. ولی حتی این چهار آینۀ بسیار بزرگ هم در برابر آینه‌ این تلسکوپ جدید که قطری برابر با ۳۹ متر خواهد داشت خرد و کوچک خواهند بود!

ساختن تک-آینه‌ای به این پهنا با کاربرد علمی اصلا کار ساده‌ای نیست- آینۀ اصلی این تلسکوپ غول‌پیکر در حقیقت آرایه‌ای از ۷۹۸ آینه‌ شش‌گوش ۱.۴ متری است که با چینش کندوی عسل کنار هم چیده شده‌اند. یافتن جایی مناسب برای چنین ساختاری هم کار آسانی نیست. تلسکوپ بسیار بزرگ افزون بر اینکه باید در جایی بدون آلودگی نوری و به اندازۀ کافی بالاتر از سطح دریا باشد، نیاز به فضایی بسیار بزرگ برای برپا کردن شالوده‌اش دارد. چنین جایی یافته نشد، از همین رو چنین جایی را “پدید آوردند”!

عملیات پیچیدۀ ساختن جایگاهی برای این تلسکوپ با تراشیدن و صاف کردن کوه سِرو آرمازونس در شیلی آغاز شده و ۱۸ متر از بلندی آن کم شده است. چنانچه در این تصویر می‌بینید، این جایگاه اکنون با شبکه‌ای از شالوده‌ها و پایه‌ها پوشیده شده است. [هفت تلسکوپ که دنیای نجوم را دگرگون می کنند]

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESO ، برگردان: ۱star7sky.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.