بیگ بنگ: بیش از یک سال از فرود آمدن فرودگر “اینسایت” ناسا در مریخ می‌گذرد حال این فرودگر داده‌های ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

insight nature nasaبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان اظهار کرده‌اند با بررسی آخرین داده‌های “اینسایت”، امواج گرانش، صداهای آرام و عجیب از گرد و غبار را شناسایی شده است. اینسایت با موفقیت در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ برای یک ماموریت دو ساله به منظور کاوش عمق سیاره سرخ روی سطح این سیاره نشست.

“دان بانفیلد” دانشمند اصلی این پژوهش از “دانشگاه کرنل” آمریکا که کنترل مجموعه‌ای از حسگرهای پشتیبان اینسایت که “زیرسیستم جانبی محموله”(APSS) نام دارد را بر عهده دارد گفت: این قسمت که اینسایت در آن قرار دارد قلمرو کاملاً جدیدی است که ما در حال کشف آن هستیم. اینسایت توسط مجموعه‌ای از حسگرهای پشتیبان، اطلاعات بیشتری از سطح مریخ نسبت به مأموریت‌های قبلی ارائه می‌دهد.

طبق اعلام ناسا دمای هوا در مریخ در روز جمعه ۲۱ فوریه در گرم‌ترین حالت ۹ درجه فارنهایت و در سردترین حالت منفی ۱۳۹ درجه فارنهایت بود و سرعت وزش باد نیز 85 کیلومتر بر ساعت بود. اینسایت همچنین مجهز به یک لرزه سنج برای شناسایی زلزله‌های مریخ است. حسگرهای سنجش فشار باد و هوا و مغناطیس‌سنج نیز برای اندازه‌گیری نیروهای مغناطیسی سیاره بر روی این کاوشگر تعبیه شده است.

pia insight landslideاکنون بانفیلد و تیم هواشناسی شگفت زده شده‌اند که حسگرهای آنها امواج گرانشی جدیدی از سیاره سرخ را کشف کرده‌اند. بانفیلد و همکارانش نوسانات فروصوت کمتر از ۱۰ هرتز را که توسط حسگرهای فرودگر ثبت شده‌اند را کشف کردند. آنها هم چنین توسط حسگرهای پشتیبان APSS متوجه صداهای گرد و غباری که آنها را “گرد و غبار شیطانی”(dust devils) نامیده‌اند نیز شدند.

“اینسایت” یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار یک نقشه درونی از سیاره مریخ تهیه کند. این فضاپیما در تاریخ ۵ می ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و برابر برنامه از پیش تعیین‌ شده در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ پس از پیمودن ۴۸۵ میلیون کیلومتر بر روی سطح مریخ فرود آمد و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کرد.

محل فرود این ماموریت، “هامونه الیسیوم” دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده بود که در آنجا با به کار انداختن یک حسگر و یک کاوشگر دمایی و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی، برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ را آغاز کرد.

این مأموریت را آزمایشگاه علمی و فناوری پیش‌رانش جت ناسا اداره می‌کند و سطح‌نشین آن توسط سیستم‌های فضایی لاکهید مارتین ساخته شده است. طرح این مأموریت در ابتدا برای راه اندازی در ماه مارس ۲۰۱۶ انجام شده بود و نام آن کوتاه‌ شده “توضیح اکتشافات درونی با استفاده از بررسی‌های لرزه‌ای، زمین‌شناسی و انتقال حرارت” است. “اینسایت” به مدت دو سال به کاوش و انجام تحقیقات در مریخ می‌پردازد. یافته‌های این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: scitechdaily.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.