بیگ بنگ: تحقیقات جدید ستاره شناسان دانشگاه مک مستر و دانشگاه کویینز -کانادا، منجر به کشف دقیق ترین وزن ِ کهکشان راه شیری شده که بین 400 تا 580 میلیارد برابر جرم خورشید است.

تصویری هنری از کهکشان راه شیری- چگونه بدون ترک کهکشان راه شیری از آن عکس تهیه می شود

به گزارش بیگ بنگ، طبق گفته تیم محققان جرم خورشید 330 هزار برابر جرم زمین است معادل 2 نونیلیون(nonillion) کیلوگرم– یک عدد با 54 صفر در مقابلش. جرم خورشید بر حسب پوند مساوی با 4.18 نونیلیون است. در کهکشان راه شیری، جرم صدها میلیارد ستاره، سیاره، قمر، گاز و غبار وجود دارد. به هر حال برآورد وزن مجموع مواد مرئی، قسمت آسان کار است. کار از آنجایی دشوار می شود که پای تخمین جرم ماده تاریک به وسط می آید، چیزی که ستاره شناسان قادر به دیدن آن نیستند که مستقیماً در آزمایشگاه یا در فضا آن را مورد کشف و مشاهده قرار دهند.

وزن ماده تاریک باید به وسیله تأثیر گرانشی کهکشان راه شیری در وضعیت و حرکت خوشه های ستاره ای کروی که به دور کهکشان ما می گردند، تخمین زده شود. سنجش حرکت خوشه های ستاره ای کروی نیز چالش های خاص ِ خود را به همراه دارد. برای سنجش “حرکت خاص ِ” یک خوشه کروی، ستاره شناسان باید مسیرش را هم در راستای خط دید، و هم در میان صفحۀ آسمان ترسیم کنند. محققان این کار را تنها برای تعداد کمی از خوشه های کروی به انجام رسانده اند.

کمان ستارگان کهکشان راه شیری از دید ناظر زمینی

به همین منظور پژوهشگران یک مدل آماری جدید برای محاسبۀ مجهولات مقدار نسبی ِ حرکت خوشه های کروی ساختند. این مدل از روش های آماری بیزی استفاده می کند تا با سرعت ها و وضعیت های خوشۀ ستاره ای به عنوان یک پارامتر مورد مطالعه قرار دهد، نه مقادیر ثابت. “گوندالین اِیدی” اخترفیزیکدان دانشگاه مک مستر گفت: « با توجه به اینکه در عصر داده های بزرگ قرار داریم، فکر می کنم موضوع مهمی است که با دقت در مورد روشهای آماری ِ که در تحلیل داده استفاده می کنیم، بیاندیشیم؛ خصوصاً در ستاره شناسی، جایی که ممکن است داده ها یا ناقص باشند یا درجات مختلفی از عدم قطعیت، داشته باشند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

ترجمه: سارا سلامی/ سایت علمی بیگ بنگ