بیگ بنگ: دانشمندان فرضیه جدیدی دربارۀ منشاء جرم فضایی که در سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ “Pan-STARRS۱” در هاوایی رصد شد و “اوموآموا” نام دارد، مطرح کردند و می‌گویند این جرم شبیه پنکیک است نه سیگار. آنها همچنین می‌گویند این جرم میان ستاره‌ای هیچ ارتباطی با تمدن فرازمینی‌ ندارد و یک تکه جدا شده از سیاره‌ای بیگانه است.

image e Oumuamuaبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، گرچه این جرم مانند یک دنباله‌دار بود، اما دارای ویژگی‌هایی بود که به حدی عجیب بودند که نمیشد آن را در دسته خاصی از اجرام فضایی طبقه‌بندی کرد. “استیون دش” و “آلن جکسون” دو اخترفیزیکدان دانشکده زمین و اکتشافات فضایی دانشگاه ایالتی آریزونا برای توضیح ویژگی‌های عجیب و غریب ‘اوموآموا'(Oumuamua) یک مطالعه انجام دادند و اظهار کردند که این جرم احتمالا یک قطعه از یک سیاره پلوتو مانند از منظومه شمسی دیگر است.

این در حالی است که “آوی لئوب”، رئیس بخش نجوم “دانشگاه هاروارد” چندی پیش اظهار کرده بود که جرمی که در سال ۲۰۱۷ در نزدیکی زمین رصد شده است، می‌تواند بخشی از تمدن متعلق به فرازمینی‌ها یا زباله فضایی حاصل از فعالیت‌های آنها باشد.

image e Oumuamua
بررسی منشاء این سنگ فضایی که از یک سامانه ستاره‌ای دیگر به منظومه شمسی آمده است.

“استیون دش” گفت: از بسیاری جهات “اوموآموا” به دنباله‌دار شباهت داشت، اما از چند جهت بسیار عجیب بود. محققان طی این مطالعه چندین ویژگی این جرم را شناسایی کردند که این موارد با آنچه که از یک دنباله‌دار انتظار داشتند، متفاوت بود.

این جرم با سرعت کمتری از آنچه دانشمندان انتظار داشتند وارد منظومه شمسی شده است که این امر نشان می‌دهد جرم مذکور بیش از یک میلیارد سال در فضای میان ستاره‌ای سفر نکرده است و شکل آن که شبیه پنکیک یا کلوچه است نیز عجیب بود، چرا که بیشتر از هر جرم شناخته شده‌ای در منظومه شمسی صاف به نظر می‌رسید.

image e Oumuamua
تصور قبلی دانشمندان از اوموآموا که شبیه سیگار برگ بود

دانشمندان همچنین متوجه شدند این جرم تمایل به دور ماندن از خورشید دارد(که اثر موشکی نیز نامیده می‌شود و در دنباله‌دارها رایج است) و این اثر او بسیار قوی‌تر از ویژگی‌های معمول اجرام بین ستاره‌ای است. آخرین نکته نیز این است که این شی علائم خروج گاز قابل تشخیص در اثر بخار شدن توسط خورشید را نشان نداد که این پدیده به طور معمول سبب ایجاد دم دنباله دارها می‌شود. به طور خلاصه این جرم که شبیه یک دنباله‌دار به نظر می‌رسد، حتی اگر هم یک دنباله‌دار بود شبیه دنباله‌دارهای دیگر که در منظومه شمسی دیده شده، نبود و به یک سیارک میان ستاره‌ای شبیه بود.

جمع آوری و تجزیه و تحلیل تمام داده‌های موجود در مورد این جرم این فرضیه را تشکیل داده است که این جرم از یخ‌های مختلفی تشکیل شده است. محققان برای پی بردن به اثر موشکی بسیار زیاد این جرم بین ستاره‌ای محاسبات بیشتری انجام دادند.

هر دو محقق یک نوع یخ(نیتروژن جامد) پیدا کردند که داده‌هایی را ارائه می‌داد که با همه ویژگی‌های عجیب جرم مذکور مطابقت داشت. یخ نیتروژن جامد در سطح پلوتو نیز دیده شد، به این معنی که جرم دنباله‌دار مانند احتمالاً از همان ماده با منشا مشابه ساخته شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در دو مقاله در اینجا و اینجا منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , scitechdaily.com