جستجوی اَبرسیاهچاله ها برای رمزگشایی از انرژی تاریک

1
50

بیگ بنگ: محققان با نقشه­ برداری از سیاه­چاله­ های بسیاردوردست، موفق شدند دید بهتری از کیهان به ما ارائه کنند. بر اساس گفته آنها، این روش برای اولین بار در نقشه ­ برداری از کیهان استفاده شده است.

به گزارش بیگ بنگ، این نقشه جدید شتاب انبساط اولیه کیهان را آشکار کرد که ستاره­ شناسان عقیده دارند این انبساط متاثر از انرژی تاریک بوده است. ستاره ­شناسان با استفاده از داده­ های جمع ­آوری­ شده در بررسی­ های مختلف اقدام به رسم این نقشه کردند. نقاط اصلی این نقشه را اختروش ­ها تشکیل داده­ اند. اختروش­ ها از نورانی­ ترین اجرام کیهان می­ باشند. قرص­ های برافزایشی اطراف سیاه­چاله ­ها که در مرکز کهکشان­ ها رصد شدند، تشعشعات شدیدی از خود ساتع می­ کردند. تشعشعات بیش از ۱۴۷ هزار اختروش برای رسم این نقش مورد بررسی قرار گرفت. برخی از این تشعشعات در زمان ۳ تا ۷ میلیارد سالگی کیهان ساتع شده بودند.

اختروش­ ها به تنهایی برای نشان­ دادن میزان انبساط کیهان کافی نیستند. به این منظور محققان مجبور به بررسی موج­های صوتی به نام نوسان ­های صوتی باریونی شدند. این موج­ها در زمانی که کیهان چگال­ تر و داغتر بود شروع به گسترش ­یافتن کردند. اما با انبساط و سردشدن کیهان، این موج­ها در جای خود باقی ماندند. بررسی این موج ­های ثابت به محققان کمک می ­کند که ابعاد مختلف کیهان را اندازه ­گیری کنند.

دانشجوی دکترای دانشگاه پاریس، پائولین زاروک در این باره گفت: « ما برای واحدهای کوچک طول، متر را داریم، برای فواصل میان شهری کیلومتر و مایل و در کیهان­ شناسی، برای فواصل میان کهکشانی اختروش ­ها و نوسان ­های صوتی باریونی را داریم.» ستاره­ شناسان امیدوارند این نقشه جدید به آنها در فهم بهتر نیروهای مرموز کیهانی مانند انرژی تاریک کمک کند. محققان با اینکه می­ توانند آثار حاصل از انرژی تاریک را بررسی کنند اما هنوز خود انرژی تاریک بصورت رازی برای همگان باقی مانده است.

“ویلیام پرسیوال” پروفسور رشته کیهان­شناسی دانشگاه پورسموث در انگلستان، اضافه کرد: « حتی با اینکه ما از ساز و کار گرانش اطلاع داریم، هنوز بطور کامل آن را درک نکرده ­ایم. هنوز این سوال بر قوت خود باقی است که انرژی تاریک چیست. ما مایلیم بیشتر در مورد انرژی تاریک اطلاعات کسب کنیم. آن هم نه با کشف­ های فرعی، بلکه با حقایق و بررسی­ های علمی.»

یک دیدگاه