جستجوی حیات بیگانه با پروژه­ جدید “لیزر ستی”

0
278

بیگ بنگ: بهترین روش برای یافتن نور لیزر تابانده­ شده از سوی تمدن بیگانه، جستجو در تمام فضا می­باشد که هدف پروژۀ ستی انجام همین کار است. موسسه­ SETI(جستجوی هوش فرازمینی) در کالیفرنیا، جزئیاتی در مورد این پروژه، یعنی پروژۀ “لیزر ستی: اولین جستجوی کامل فضایی در تاریخ” منتشر کرده است.

نمایی از کهکشان مارپیچی NGC 1055 که در فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد

به گزارش بیگ بنگ، اولین قدم این پروژه، راه­ اندازی کمک­ های مردمی برای حمایت از آن می­ باشد. محققان موسسه­ ستی اظهار داشتند با وجود مقرون به صرفه ­بودن این پروژه، لازم است دوربین­ های اخترشناسی خریداری شده و شیشه­ های مورد نظر ساخته شوند. این نهاد قصد دارد مبلغ 100 هزار دلار را از طریق کمک­ های مردمی در ماه اوت سال 2018 میلادی جمع ­آوری کند.

بیل دایمند، مدیر و مدیرعامل اجرایی موسسۀ ستی در این باره گفت: «خانه­ ما، یعنی کیهان، بسیار وسیع است. جهان در حدود 14 میلیارد سال عمر دارد پس تصور اینکه ما تنها موجودات ِ جهان باشیم، کمی مشکل است. با این وجود حیات بیگانه هنوز هم از دید ما پنهان مانده است. اکنون شما فرصتی دارید جزئی از تکنولوژی باشید که ممکن است برای همیشه تغییر کند.»

در 50 سال گذشته، اگر فرازمینی­ ها چه در حال ارسال امواج­ رادیویی عظیم و یا لیزرهای قدرتمند باشند، محققان پروژۀ ستی فرض را بر این می گیرند که بیگانگان دائما در حال ارسال پیام­ هستند، بنابراین به جستجوی خود ادامه می دهند. دایمند در این باره اظهار داشت: «اما ممکن است این مسئله درست نباشد. به هرحال اگر همانند اکثر ستاره ­های کهکشانی، این موجودات بیگانه بقدری دور باشند(به اندازۀ 100 سال نوری) که به دلیل نرسیدن سیگنال­ های ما به آنها، متوجه ما نشده باشند، آیا آنها منظومۀ شمسی ما را هدف خواهند گرفت؟»

دایمند اضافه کرد: «لیزر ستی اولین آزمایشی است که قصد دارد این فرضیه را دور بزند. زیرا این پروژه به منظور یافتن سرنخی ناپایدار است. این لیزر می ­تواند نوری با مدت تابش یک میکروثانیه را نیز شناسایی کند و این نور ممکن است در روز، هفته و یا سال تکرار نشود.»