بیگ بنگ: محققان دانشگاه کُرنل نیویورک با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری دریافتند، ستاره های خورشید مانند که در زمان مرگ صدها برابر افزایش حجم می دهند و به یک غول سرخ تبدیل می شوند؛ می توانند با انرژی عظیم آزاد شده، سیارات یخ زده را گرم کرده و به محل مناسبی برای شکل گیری حیات بدل کنند.

6a00d8341bf7f753ef01b8d1e6c8a9970c-800wiبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، به عبارت دیگر با افزایش انرژی آزاد شده از این ستاره ها، محدوده قابل زندگی در اطراف آنها که اصطلاحا منطقه طلایی نام دارد، جابه جا می شود. برای مثال هنگامی که در حدود پنج میلیارد سال بعد، عمر خورشید به پایان برسد، حجم آن به قدری افزایش می یابد که به مدار زمین می رسد؛ در نتیجه دمای زمین و از جمله مریخ بسیار بالا می رود و قابلیت سکونت را از دست می دهند. اما دمای اقمار یخ زده سیاره ی زحل و مشتری به اندازه ای افزایش می یابد که قابل سکونت می شوند.

هنگامی که محققان در فضا به دنبال حیات هستند، معمولا به سراغ ستاره هایی با سن متوسط مانند خورشید می روند. اما محققان دانشگاه کرنل معتقدند که باید دامنه این تحقیقات و بررسی ها را به منظومه های مربوط به ستاره های کهنسال و در حال مرگ که در آنها منطقه ی قابل سکونت ِ حیات در حال جابه جا شدن است، توسعه یابد. چرا که این ستاره ها قادرند سیارات اطراف خود را حداقل به مدت نیم میلیارد سال دیگر گرم کنند و این مدت زمان برای شکل گیری حیات، مدت کوتاهی نیست.

6a00d8341bf7f753ef01b8d1e6c66b970c-800wiمحققان تا کنون 23 ستاره سرخ عظیم را در فاصله 100 سال نوری از زمین شناسایی کرده اند که منطقه طلایی حیات در منظومه آنها در حال جابه جایی است و احتمالا پس از سپری شدن چندین میلیارد سال از زمانی که همه ما از این جهان رفته ایم، در یکی از این منظومه های ستاره ای، حیات درست همانند زمین مراحل اولیه تکامل خود را آغاز می کند. گزارش کامل این تحقیقات در شماره جدید نشریه Astrophysical Journal منتشر خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه