بیگ بنگ: کهکشان Arp 220 که مانند یک فانوس دریایی درخشان در میان دریایی از کهکشان‌ها می‌درخشد، آسمان شب را در این چشم‌انداز از تلسکوپ فضایی جیمز وب روشن کرده است.

stsci gxsmthxfzbeqztywcw

به گزارش بیگ بنگ، در واقع Arp 220 دو کهکشان مارپیچی در حال ادغام است که در نور فروسرخ می‌درخشد و به یک هدف ایده‌آل برای تلسکوپ جیمز وب محسوب می‌شود. این کهکشان فروسرخ فوق‌العاده درخشان(ULIRG) دارای روشنایی بیش از یک تریلیون خورشید است. در حالی که، کهکشان راه شیری ما دارای درخشندگی بسیار کمتری در حدود ده میلیارد خورشید است.

کهکشان Arp 220 که در فاصله‌ی 250 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مار قرار دارد و دویست و بیستمین جرم در اطلس کهکشان‌های عجیب و غریب “هالتون آرپ” است. این ادغام نزدیکترین ULIRG و درخشان‌ترین ادغام از میان سه ادغام کهکشانی نزدیک به زمین است.

برخورد دو کهکشان مارپیچی حدود 700 میلیون سال پیش آغاز شد و انفجار عظیمی از شکل‌گیری ستارگان را برانگیخت. در این کهکشان حدود 200 خوشۀ ستاره‌ای عظیم در منطقه‌ای پر غبار به وسعت 5000 سال نوری (حدود 5 درصد از قطر کهکشان راه شیری) وجود دارد. مقدار گاز در این منطقه‌ی کوچک برابر با تمام گاز در کل کهکشان راه شیری است.

heicbf
عکس این کهکشان که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است.

رصدهای تلسکوپ رادیویی قبلی حدود 100 بقایای ابرنواختر را در منطقه‌ای کمتر از 500 سال نوری نشان داد. تلسکوپ فضایی هابل، نیز هسته‌ی کهکشان‌های مادر را با فاصله‌ی 1200 سال نوری از هم کشف کرد. هر یک از هسته‌ها دارای یک حلقه‌ی چرخان و ستاره‌ساز هستند که نور فروسرخ خیره‌کننده‌ای را ساطع می‌کنند.(نمایی که جیمز وب ثبت کرده) این نور خیره‌کننده، سنبله‌هایی از پراش را ایجاد می‌کند – ویژگی انفجار ستاره‌ای که در این تصویر غالب است.

در اطراف این ادغام، جیمز وب دم‌های کشندی ضعیف یا موادی که توسط گرانش از کهکشان‌ها بیرون کشیده شده را نشان می‌دهد که به رنگ آبی هستند- آنها شواهدی از رقص کهکشانی که در حال وقوع است. مواد آلی به رنگ قرمز مایل به نارنجی در جریان‌ها و رشته‌های Arp 220 ظاهر می‌شوند.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.