بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با استفاده از داده‌های فروسرخ تلسکوپ جیمز وب توانستند تصویری دقیق‌ از ابرهای غبارآلود و الگوهای آب و هوایی “تیتان” قمر زحل ثبت نمایند.

x

به گزارش بیگ بنگ، “تیتان” یکی از عجیب‌ترین و خیره‌کننده‌ترین جهان‌ها در منظومه شمسی است. این قمر یک ویژگی مشترک با زمین دارد و آن هم بارش است. با این حال، برخلاف سیاره ما، این آب نیست که از آسمان تیتان می‌بارد؛ بلکه متان مایع است. این امر موجب می‌شود در تیتان رودخانه‌ها و دریاچه‌های فعالی جریان داشته باشد. همچنین تیتان دارای جوی کدر است که تقریباً ۱۰ برابر ضخیم‌تر از جو زمین می‌باشد.

مطالعه و بررسی عمیق و دقیق تیتان به علت اتمسفر ضخیم غبارآلود آن دشوار بوده اما بتازگی تلکسوپ جیمز وب، تصاویری با جزئیات بالا از ابرها و الگوهای آب و هوایی در این جهان منحصر به فرد در اختیار دانشمندان قرار داد.

zpBVFAofPfbPZdZAEh

«کانر نیکسون» اخترشناس گفت: ما سال‌ها در انتظار بودیم تا بتوانیم با استفاده از دید فروسرخ جیمز وب به مطالعۀ اتمسفر تیتان بپردازیم. وی افزود: رصد و ردیابی این ابرها هیجان‌انگیز است، زیرا پیش‌بینی‌های قدیمی از مدل‌های کامپیوتری درباره آب و هوای تیتان را تایید می‌کند. ابزارهای پیشرفتۀ جیمز وب به دانشمندان امکان می‌دهد که با درجه اطمینان بالاتری، میزان ارتفاع ابرها را مشخص کنند.

“ایمکی دپاتر»” اخترشناس از دانشگاه کالیفرنیا گفت: «وقتی که یکی دو روز بعد با تلسکوپ‌های کیک رصد کردیم نگران بودیم که ابرها رفته باشند، اما متوجه شدیم که ابرهایی در همان موقعیت‌ها بودند و به نظر رسد که ممکن است شکل آنها اندکی تغییر کرده باشد.» “سباستین رودریگز” اخترشناس “دانشگاه پاریس سیته” و از پژوهشگران این پروژه، گفت: «در نگاه نخست، به سادگی می‌توان گفت که این تصویر خارق‌العاده است. ما در حال دیدن ابرها و جو غلیظ “تیتان” هستیم.»

BWEdMKDZHtEoqLKCAsKc

رصدخانه جیمز وب در مجموع ۱۵ ساعت را صرف رصد تیتان کرد. جو تیتان پر از مه غلیظی است که نور مرئی را که از سطح منعکس می‌شود، پنهان می‌کند. این باعث شد که کاندید مناسبی برای ابزارهای تصویربرداری فروسرخ وب که می‌توانند از میان ابرهای ضخیم عبور کنند و آنچه را که در زیر آن پنهان شده است، ببینند.

دانشمندان در حین بررسی داده‌ها، نه یک ابر، بلکه دو ابر را شناسایی کردند که یکی از آنها به طرز جالبی بر فراز “کراکن ماری”، بزرگترین دریای تیتان واقع شده است.  مشاهدات قمر تیتان با تلکسوپ جیمز وب و تلسکوپ‌های دیگر به طراحی دقیق‌تر ماموریت فضایی “دراگون فلای” ناسا کمک خواهد کرد. این ماموریت قرار است در سال ۲۰۲۷ آغاز شود و طی آن قرار است یک فضاپیما شبیه به بالگرد برای تحقیقات بیشتر در خصوص این قمر سیاره زحل و کاوش نشانه‌های حیات در آن ارسال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه