بیگ بنگ: بر روی زحل، با تغییر شکل حلقه‌ها می‌توان متوجه تغییر فصل شد. اما بر روی زمین، زمانی تغییر فضل رخ می‌دهد که خط استوای زمین به سمت خورشید شیب پیدا کند.

saturnto peach

در واقع هر سیاره‌ای که نسبت به صفحه منظومه شمسی انحراف محوری داشته باشد، می‌تواند فصل نیز داشته باشد. از آنجایی که مدار استوایی زحل تقریباً همانند زمین در ۲۷ درجه است، تغییرات زاویهٔ سیاره نسبت به خورشید شبیه به زمین است و در این سیاره نیز همان چهار فصل مشاهده می‌شود. به گفته محققان طول هر یک از فصول زحل بیش از هفت سال زمینی طول می‌کشد!

از آنجایی که حلقۀ بزرگ زحل در امتداد خط استوای زمین می‌چرخد، این حلقه‎ها زمانی برجسته‌تر ظاهر می‌شوند که محور چرخش زحل به سمت خورشید اشاره دارد. در مقابل، وقتی محور چرخش زحل به پهلو اشاره می‌کند، “نقطه اعتدالین” رخ می‌دهد و لبه حلقه‌ها نه تنها از روی خورشید، بلکه از روی زمین نیز به راحتی دیده نمی‌شوند.

در این عکس‌ها، سیارۀ زحل در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ با هم مطابقت داده شده‌اند تا گذار سیارۀ غول‌پیکر از تابستان جنوبی به تابستان شمالی نمایش داده شود. زحل در ماه گذشته در کمترین فاصله تا سیارۀ زمین قرار داشت و اکنون این غول حلقه‌دار هنوز در سراسر شب درخشان و قابل رویت است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.