تیمی از دانشمندان رصدخانه کک در هاوایی یکی از تناقضات حیاتی در نظریه بیگ‌بنگ را حل کردند

این محققان در واقع، داده‌های مشاهده‌ شده را با مدل‌های نظری کنونی از چگونگی تولد جهان در 13.8 میلیارد سال قبل، آشتی ‌دادند. یکی از بزرگ‌ترین تناقض‌ها بین مدل نظری و مشاهدات واقعی از جهان شامل حضور ایزوتوپ‌های لیتیم بود.
lithium

مطابق نظریه بیگ‌بنگ، عناصر سبکی مانند هلیم، دوتریوم و لیتیم در اولین لحظات داغ هستی جهان شکل گرفته‌اند، اما سطوح واقعی لیتیم در جهان بسیار متفاوت از مدل پیشنهادی است. با مطالعه قدیمی‌ترین ستارگان کهشکان راه شیری، به نظر می‌رسید که در مقایسه با آنچه نظریه مزبور درباره بیگ‌بنگ ارائه داده بود، 200 برابر ایزوتوپ Li-6 بیشتر و همچنین بیش از پنج برابر Li-7 کمتری وجود داشت، اما بر اساس تحقیقات کارین لیند از دانشگاه کمبریج، این داده‌ها تا حدودی دقیق نیستند.

شناسایی Li-6 دشواتر است و آپگرید سال 2004 رصدخانه کک به لیند و تیمش امکان مشاهده این ایزوتوپ با جزئیات بیشتر را در مقایسه با قبل فراهم کرد. رصدخانه کک میزبان بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان است. این دانشمندان دریافتند کیفیت پایین مشاهده به همراه ساده‌انگاری‌ها در تحلیل، منجر به خوانش اشتباه سطوح لیتیم در داده‌های پیشین شده است. با استفاده از فیزیک پیشرفته‌تر و ابرکامپیوترهای قدرتمندتر، دانشمندان توانستند تعصب‌های نظام‌مندی که در مدل‌بندی سنتی وجود داشت و منجر به تشخیص‌ هویت‌های اشتباه ایزوتوپ Li-6/Li-7 شده بود، را برطرف کنند.

مشاهدات تیم تحقیقاتی از سطوح لیتیم بیشتر با پیش‌بینی‌های نظریه بیگ‌بنگ همخوانی دارد.

ایسنا