بیگ بنگ: در مطالعاتی که توسط ستاره شناسان در چندین رصدخانه بطور وسیع انجام گرفته است، آنها دریافتند که تولد ستارگان در کهکشان هایی همانند کهکشان راه شیری با سرعت 30 برابر سرعت امروزی رخ داده، اما خورشید ما دیرتر متولد شده است.

تصویر هنری از آسمان شب یک سیاره فرضی که جوانی کهکشان راه شیری در 10 میلیارد سال پیش را نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، تولد ستارگان در کهکشان راه شیری در حدود 10 میلیارد سال پیش به اوج خود رسید، اما خورشید دیرتر به جمع ستارگان پیوست طوری که خورشید در 5 میلیارد سال پیش متولد شد. از آن زمان به بعد سرعت تشکیل ستاره در کهکشان راه شیری کاهش یافته، اما دیر بوجود آمدن خورشید شاید هم آنقدر هم بد نبوده است. دیر ظاهر شدن خورشید در حقیقت ممکن است برای تشکیل و بوجود آمدن سیارات منظومه شمسی مساعد بوده است، از آنجایی که بعد از اوج تولد ستارگان عناصر سنگین تر از هلیوم و هیدروژن به فراوان وجود داشت و ستارگان پرجرم با از بین رفتن خود، کهکشان را از ماده ای که بعنوان اجزای سازنده سیارات و یا حتی حیات روی زمین هستند، پر کرده اند.

ستاره شناسان تصاویر از کودکی کهکشان راه شیری را در دست ندارند تا تاریخ تشکیل ستارگان را ترسیم کنند. به جای آن، آنها اطلاعاتی که از مطالعه کهکشان هایی که در جرم با کهکشان راه شیری مشابه و در اعماق فضا هستند را مشاهده کرده اند. هر اندازه ستاره شناسان به فضا و کاینات نظر بیندازند به همان اندازه گذشته را می بینند به این خاطر که نور ستارگان از زمان گذشته به زمین می رسند. محققان آلبومی متشکل از 2000 عکس از کهکشان های مشابه راه شیری تهیه کرده اند که بیانگر گذشته 10 میلیارد سال پیش آن است. آمار تازه تصویر کامل و بهتری از کهکشان هایی شبیه کهکشان راه شیری را فراهم می کنند که چطور این کهکشان ها در طول 10 میلیارد سال تکامل کرده و به حالت امروزی که مارپیچی عظیم هستند رسیده اند.

شش عکس از کهکشان هایی که متشابه کهکشان راه شیری هستند و تکامل کهکشان ما را به مرور زمان نشان می دهند.

تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر، تلسکوپ فضایی رصدخانه آژانس فضایی اروپا و تلسکوپ های زمینی شامل تلسکوپ ماژیلان در رصدخانه لاس کمپاناس در شیلی که به مطالعه و بررسی چندین طول موج شامل امواج فرابنفش تا فراسرخ می پردازند، به این تحقیقات کمک کرده اند. کیسی پاپوویچ از دانشگاه تگزاس گفت: این تحقیق به ما امکان می دهد تا ببینیم کهکشان راه شیری در گذشته ها چطور بوده است. همچنان نشان می دهد که این کهکشان ها تغییرات بزرگی در جرم ستاره ها در 10 میلیارد سال پیش داشته است و بیشتر ستارگان در 5 میلیارد سال اول پیدایش شان تکامل پیدا کردند.

همچنین تحلیل های تازه این نکته را تقویت می کند که کهکشان های شبیه کهکشان راه شیری در گذشته مثل خوشه ستارگان بوده اند. کهکشان های کوچک با بلعیدن حجم بسیار بزرگی از گازها بوجود آمده است، این تحقیق همبستگی میان تشکیل ستاره کهکشان ها و رشد جرمی آنها را آشکار می کند. مشاهدات تازه نشان می دهد زمانی که تولد ستارگان آهسته شد، گسترش کهکشان ها نیز کاهش یافت.

کیسی پاپوویچ می گوید: این شواهد بیان می کند که ما می توانیم ایجاد یک کهکشان همانند کهکشان راه شیری را از شکل گیری ستارگان آن تخمین بزنیم. زمانی که سرعت شکل گیری ستارگان کهکشان راه شیری را محاسبه می کنیم و بعلاوه تمام ستارگان را که بوجود آورده را در نظر می گیریم، این تا حدی با افزایش جرم که انتظارش را داشتیم سازگاری می کند. برای من این به معنی آن است که ما قادر به درک رشد یک کهکشان متوسط با جرم یک کهکشان راه شیری هستیم. نتایج این پژوهش در iopscience منتشر شده است.

ترجمه: محمد همایون امیری/ سایت علمی بیگ بنگ