بیگ بنگ: این فرد به چه خیره شده است؟ در سال ۲۰۱۲، یک خورشید گرفتگی حلقوی رخ داد که از اقیانوس اطلس شمالی و چند ایالت غرب آمریکا، قابل مشاهده بود. در این نوع خورشید گرفتگی، ماه به حدی از زمین فاصله دارد که کل خورشید را مسدود نمی‌کند، در این حالت می‌توانیم خورشید را پشت دیسک ماه در یک «حلقۀ آتش» ببینیم.

AnnularEclipse Pinskiبرای عکسبرداری از این رویداد خورشیدی غیرعادی، یک عکاس از آریزونا به نیومکزیکو سفر کرد تا چشم‌انداز درست را پیدا کند. پس از استقرار، وقتی خورشیدِ گرفته شده بر فراز خط الراس در فاصلۀ تقریبی نیم کیلومتری در حال غروب بود، یک نفر ناخواسته وارد منطقۀ عکسبرداری شد. اگرچه این یک عنصر انسانی غیرمنتظرۀ جالب در عکس بود، اما عکاس هیچوقت به هویت این فرد پی‌نبرد. با این حال، به نظر می‌رسد که این فرد یک جسم دایره‌ای در دست دارد که می‌تواند با آن “خورشید گرفتگی” را تماشا کند. این عکس در غروب آفتاب سال ۲۰۱۲ در ۲۰ می ساعت ۷:۳۶ عصر از پارک نزدیک آلبوکورک، نیومکزیکو، ایالات متحده آمریکا گرفته شده است.

فردا یک خورشید گرفتگی حلقوی دیگر قابل رویت خواهد بود؛ این بار در طول مسیر باریکی رخ می‌دهد که از عربستان سعودی شروع شده و تا غرب هند، سنگاپور و گوام ادامه پیدا می‌کند. هرچند، فردا تقریبا تمام مردم آسیا با یک آسمان صاف می‌توانند این پدیده (حداقل یک خورشید گرفتگی جزئی) را ببینند. همزمان با طلوع خورشید در ایران نیز می‌توانید این روند خورشید گرفتگی را تماشا کنید. این کسوف در مناطق جنوب ایران نسبت به دیگر مناطق کشور طولانی‌تر است و بخش‌بزرگتری از قرص خورشید پوشیده می‌شود. حداکثر گرفتگی با پوشیدگی ۸۶ درصد است که در جزایر خلیج فارس رخ می‌دهد و این گرفتگی در تهران حداکثر ۶۱ درصد است.

هشدار: اگر از عینک‌های محافظ مخصوص استفاده نکنید، نگاه کردنِ مستقیم به خورشید، حتی در طول خورشیدگرفتگی حلقوی، میتواند منجر به کوری و سایر آسیب‌های دائمی به چشم شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه