بیگ بنگ: دانشمندان مقاله ای منتشر کرده اند که احتمال اکتشافاتی توسط برخورددهنده بزرگ هادرونی(‪‎LHC‬) مطرح کرده که ممکن است دستاورد عظیم پیشین آن، یعنی بوزون هیگز را از درجه اهمیت ساقط سازد و تارنمایی از مینی سیاهچاله ها، جهان های موازی و ابعاد بالاتر کیهان را آشکار سازد.

cern-lhc-parallel-universes-620x330به گزارش بیگ بنگ، نویسنده با اشاره به توان مشاهده مینی سیاهچاله ها توسط برخورد دهنده هاردونی می افزاید که در کنار اهمیت شگرف، چنین یافته ای ممکن است حتی مواردی مهمتر از این را نیز حاصل سازد. برخی ایده های نظری در فیزیک، همچون فرضیه جهان های چندگانه، تخیل عامه را مسحور خود نموده اند. میر فیضل (Mir Faizal) استاد دانشگاه واترلو گفت:« وقتی مردم به چندجهانی می اندیشند، تفسیر جهان های چندگانه مکانیک کوانتومی را تصور می کنند، که هر امکانی در آنها تحقق می یابد. این قابل آزمایش نیست و بنابراین نه فلسفه است و نه علم.» اما فیضل گونه ای آزمایش قابل درک از جهان های موازی را ارائه میدهد، وی افزود:« منظور ما جهان های واقعی در ابعاد بالاست. با امکان جریان یافتن گرانش از جهان ما به ابعاد بالاتر، چنین مدلی با مشاهده ی مینی سیاهچاله ها توسط LHC، قابل آزمایش خواهد بود.»

این ایده که جهان می تواند با مینی سیاهچاله ها پر شده باشد، جهت توضیح معماهایی چون ‘ماهیت ماده تاریک’ ارائه شد. اما انرژی مورد نیاز جهت ایجاد چنین اجرامی به تعداد ابعاد آن جهان بستگی دارد. در یک جهان چهار بُعدی معمولی، این مینی سیاهچاله ها نیاز به ’10 تریلیارد ترا الکترون ولت’ (16^10 TeV) انرژی – 15 برابر ظرفیت LHC – دارند. از طرفی نظریه ی ریسمان ها (String theory) ده بُعد – که 6 تای آنها قابل تجربه نیستند – را پیشنهاد می کند. تلاشها جهت مدلسازی چنین جهانی نشان می دهد که انرژی مورد نیاز جهت تشکیل مینی سیاهچاله ها بسیار کمتر بوده، تا آنجا که برخی دانشمندان معتقدند می بایست تاکنون توسط LHC مشاهده شده بودند.

parallel_universeفیضل و همکارانش معتقدند که مدل های بکار رفته در پیش بینی انرژی سیاهچاله ها در جهانی 10 بُعدی، تغییر شکل کوانتومی فضا-زمان را – که تغییر کوچکی در گرانش ایجاد می کند – لحاظ نکرده اند. این مقاله با تأکید بر کوچکی قابل ملاحظه انرژی سیاهچاله ها نسبت به جهان چهار بُعدی، آن را 11.9 TeV – چیزی حدود 2 برابر تمامی آزمایشات امکان پذیر کنونی – می داند.

برخورد دهنده بزرگ هادرونی جهت 14 ترا الکترون ولت طراحی شده، اما هم اکنون تا ظرفیت 5.3 ترا الکترون ولت قابل بهره برداری است. پس تا دستیابی به حداکثر ظرفیت این وسیله، هیچ پاسخی قطعی نخواهد بود. چنین کشفی می تواند تغییر شکل ریزمقیاس فضا-زمان، وجود ابعاد بالاتر، جهان های موازی درون هم و نظریه ی ریسمان ها را اثبات کند. همچنین یافتن سیاهچاله هایی در چنین سطوح انرژی، تفسیر تیم پژوهش از نظریه جدید در خصوص رفتار سیاهچاله ها موسوم به ‘رنگین کمان گرانش’ (gravity’s rainbow) را به اثبات خواهد رساند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Physics Letters B منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ