بیگ بنگ: دانشمندان شهروند و اخترشناسان حرفه‌ای توانستند در اطراف یک ستارۀ خورشید مانند، دو سیارۀ گازی کشف کنند.

image e HDبه گزارش بیگ بنگ، ستارۀ HD 152843 یک ستارۀ کوتوله نوع جی است که حدود 352 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی هرکول واقع شده است. این ستاره تقریباً جرمی برابر با جرم خورشید دارد، اما حدود 1.5 برابر بزرگتر و کمی درخشان‌تر است.

سیاره داخلی در این منظومه حدود 3.4 برابر بزرگتر از زمین و 11.6 برابر پرجرم‌تر است. این سیاره که HD 152843b نام دارد، هر 12 روز یکبار به دور ستاره‌اش می‌چرخد. سیاره خارجی حدود 5.8 برابر بزرگتر از زمین و 27.5 برابر پرجرم‌تر است که باعث می‌شود این سیاره شباهتی به زحل داشته باشد. این سیاره خارجی که HD 152843c نامیده می‌شود، دارای دورۀ مداری 19 تا 35 روز است.

“نورا ایسنر”، دانشجوی دکترا در دانشگاه آکسفورد گفت: «مطالعه‌ی همزمان این سیارات واقعاً جالب است و نشان می‌دهد که آنها چگونه شکل گرفتند و با گذشت زمان تکامل پیدا کردند.» کشف این سیارات توسط دانشمندان شهروند و با استفاده از داده‌های ماهواره تس(TESS) انجام شد. سپس، اخترشناسان به طور دقیق‌تر بررسی کردند.

photo
سه دانشمند شهروندی که در این پروژه با ناسا همکاری کردند و اسمشان در مقاله چاپ شده آمد.

محققان با مقایسۀ داده‌ها با مدل‌هایشان نشان دادند که دو گذر از سیاره داخلی و یک گذر از سیاره خارجی صورت گرفته است. برای اطمینان از اینکه سیگنال‌های گذر از این سیارات آمده، نه منابع دیگر، دانشمندان از تلسکوپ ملی گالیله و بار روشی متفاوت استفاده کردند تا ماهیت سیاره‌ای سیگنال‌های در حال گذر را تأیید نمایند.

“ایسنر” گفت: «سیارات این منظومه به حدی داغ و گازی هستند که نمی‌توانند میزبان مناسبی برای حیات باشند، اما مطالعه‌ی آنها با ارزش است، چون به دانشمندان کمک می‌کند به دسته‌بندی سیارات محتمل در کهکشان ما پی ببرند. ما قدم‌های کوچکی به سمت یافتن سیارات زمین مانند و مطالعه‌ی جو آنها برداشته‌ایم و همچنان دامنۀ این یافته‌ها را وسعت می‌بخشیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه‌ انجمن سلطنتی اخترشناسی منتشر شده است.

دانش شهروندی به تحقیقی گفته می‌شود که تمام یا بخشی از آن توسط دانشمندان آماتور یا غیرحرفه‌ای انجام شده باشد. شما نیز با مراجعه به این سایت می‌توانید با پروژه‌های دانش شهروندی ناسا همکاری کنید.

منابع: NASA , sci-news.com