بیگ بنگ: دانشمندان انفجار یک ستاره درون کهکشان چرخ گاری را شناسایی کردند. این ستاره 500 میلیون سال قبل منفجر شد و نورش هم‌اکنون به زمین رسیده است.

Cartwheel Galaxy

به گزارش بیگ بنگ، اخترشناسان بتازگی توانستند یک انفجار ابرنواختری را شناسایی کنند. این ستاره که در کهکشان چرخ‌گاری قرار دارد، ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

ابرنواخترها انفجارهای ستاره‌ای درخشانی هستند که در هنگام مرگ ستارگان عظیم رخ می‌دهند. نور این انفجارها را می‌توان برای چندین ماه یا حتی چندین سال‌ رصد کرد. انفجار ابرنواختری یک ستاره عظیم زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره پرجرم می‌میرد و به خودی خود دچار فروپاشی می‌شود.

supernova

آهن عنصر قاتل ستاره است. هنگامی که بر اثر گداخت هیدروژن به اندازۀ کافی خاکستر هلیوم در هسته ستارگان غول‌پیکر شکل‌ می‌گیرد، طی واکنشی عناصر سنگین‌تری نظیر کربن، اکسیژن، گوگرد و دست آخر نیکل و آهن ایجاد می‌شوند. در این حالت ستارۀ غول پیکر دیگر نمی‌تواند برای محفوظ نگه داشتن لایه‌های بیرونی خود انرژی کافی تولید کند و با اتمام سوخت در یک انفجار «ابرنواختری» به زندگی خود پایان می‌دهد.

پس از انفجار ابرنواختری یک ستارۀ عظیم با توجه جرم باقیمانده خود دو سرنوشت در انتظار ستاره است. اگر هستۀ ستاره باقی بماند به ستارۀ نوترونی تبدیل می‌شود و اگر ستارۀ در یک “چاه گرانشی” فرود رود یک سیاهچاله متولد می‌شود.

star

به گفته محققان در هر ثانیه در کیهان حدود 1000 ستاره منفجر می‌شود. انفجار ابرنواختری موجب می‌شود عناصر سنگین در فضای میان ستاره‌ای پخش شود. این عناصر برای شکل‌گیری سیارات و حیات در آنها نقش کلیدی ایفا می‌کنند. برخی محققان معتقدند انفجار یک ستاره در فاصۀ چهل سال نوری از ما، می‌تواند بخشی از لایه اوزون را نابود کند و موجب شود پرتوهای خطرناک کیهانی براحتی وارد زمین شوند. این عامل می‌تواند شانس بقای موجودات زنده در سیاره ما را به شکل قابل توجهی دستخوش تغییر قرار بدهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencefocus.com , ESO

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه