بیگ بنگ: یک دانش‌آموز ۱۷ ساله آمریکایی در سومین روز کارآموزی در ناسا، سیاره‌ای را کشف کرد که ۶.۹ برابر بزرگتر از کره زمین است.

image e TOI bبه گزارش بیگ بنگ، ولف کوکیر، دانش‌آموز دبیرستان «اسکارسدیل» در نیویورک یک دوره کارآموزی دو ماهه را در تابستان ۲۰۱۹ در مرکز پرواز‌های فضایی «گودارد» ناسا در گرینبلت مریلند گذراند و در نخستین روزهای این کارآموزی با اداده‌های ماهواره TESS ناسا موفق به کشف این سیاره شد.

این سیستم دو ستاره‌ای موسوم به TOI 1338 حدود 1317 سال نوری از زمین فاصله دارد. به دور این ستاره‌ها یک سیاره TOI 1338 b وجود دارد که اندازه‌ای بین نپتون و زحل دارد. ستارۀ اولی که به دور آن می‌چرخد، حدود ۱۰ درصد بزرگ‌تر از خورشید بوده و دیگر ستاره چیزی در حدود یک سوم خورشید جرم دارد و کم‌نورتر است.

کوکیر با کار روی این داده‌ها و تنها پس از گذشت ۳ روز از کارآموزیش موفق به کشف این سیارۀ جدید شد. ناسا در هفته جاری این خبر را در وب‌سایت خود اعلام کرد و با تایید این کشف، مقاله‌ای با همکاری این نوجوان در مجله «ساینتیفیک رویو» منتشر و اعلام کرد که این سیاره «TOI 1338 b» نامگذاری شده است. این کاشف نوجوان می‌گوید:‌« حدود سه روز از کارآموزی من گذشته بود که من سیگنالی را روی سیستم دیدم ابتدا فکر کردم این یک کسوف ستاره‌ای است، اما زمانبندی درست نبود و من به این نتیجه رسیدم که یک سیاره است.»

در حال حاضر این دانش‌آموز در حال آماده کردن رزومه خود برای ورود به دانشگاه است و مهمترین دستاورد رزومه او اکنون کشف یک سیاره است. او میگوید که سه انتخاب برای رفتن به دانشگاه در پیش دارد که نخستین آنها پرینستون و بعد دانشگاه «ام آی تی» و استنفورد است.

نخستین وظیفه‌ی این دانش‌آموز در این کارآموزی بررسی تغییرات درخشندگی ستاره‌هایی بود که تصاویرشان توسط ماهواره ناسا موسوم به TESS بعنوان بخشی از پروژه شکار سیاره‌ها، مخابره شده بود. ماهواره TESS که یک تلسکوپ فضایی جدید است دارای چهار دوربین می باشد که از آنها برای بررسی مداوم تکه های مختلف آسمان استفاده می شود. زمانی که مشخص شود نور ستاره هایی که در دید قرار دارد بطور موقت کم رنگ می شود، این نشان می‌دهد سیاره‌ای در جلوی آنها عبور کرده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در ۲۳۵مین نشست انجمن نجوم آمریکا در هونولولو-هاوایی منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. واقعا عالیی بود من یه روزی به فضا میرم و یه سیاره یا یه چیزی خیلی جالب کسف میکنم واقعل تعصیر گذار بود