بیگ بنگ: ناسا شاتل را پس از 30 سال فعالیت در سال 2011 بازنشسته کرد، در 7 سال گذشته ناسا برای انتقال فضانوردانش به فضا از ناو روسی سایوز استفاده می کرد، اما در ادامۀ امسال این وابستگی با روی کار آمدن فضاپیمای دراگون پایان می یابد.

spacex dragon spacecraft capsule xبه گزارش بیگ بنگ، دراگون یک فضاپیمای پرواز آزاد است که برای حمل و نقل محموله و انسان به مقصد ِ دوربرد طراحی شده است. دراگون در سال 2012 تاریخ‌ساز شد زمانی که تبدیل به نخستین فضاپیمای تجاری برای تحویل محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی و برگشت محموله به زمین، انتخاب شد.

این تنها فضاپیمایی است که در حال پرواز است و قادر به بازگشت مقدار قابل توجهی محموله به زمین است. در حال حاضر دراگون محموله به فضا حمل می کند ولی از همان ابتدا برای حمل انسان‌ها طراحی شده است. اولین آزمایش این کپسول که اختصاص به Pad Abort Test داشت، دراگون را آزمایش کردند. در این آزمایش دراگون پس از جدا شدن از موشک، با موفقیت روی زمین فرود آمد، در زیر ویدئوی مربوطه را مشاهده کنید:

بخش‌های بیرونی دراگون

بخش تحت فشار:

بخش تحت فشار فضاپیما که کپسول هم نام دارد طوری طراحی شده تا محموله و یا انسان را به فضا انتقال دهد. اما قسمت بیرونی بخش تحت فشار هدایت ناوبری و کنترل دراگون و سپر حرارتی پیشرفته دراگون را تشکیل می دهد.

dragonتنه:

تنه دراگون از فضاپیما در طول فرود پشتیبانی می کند.

داخل فضاپیما

فضاپیمای دراگون دارای سه پیکربندی برای نیازهای مختلف است.

1- محموله

2- خدمه

3- آزمایشگاه دراگون

spacex dragon x@xبرای اطمینان از انتقال سریع از قابلیت محموله به قابلیت خدمه، تنظیمات محموله و خدمۀ فضاپیمای دراگون تقریبا یکسان است. این مشترکات فرایند ارزیابی انسانی را ساده کرده و سیستم‌های حیاتی را برای خدمه و ایمنی ایستگاه‌های فضایی به طور کامل بر روی پروازهای غیرنظامی تست می کنند. با استفاده از آزمایشگاه دراگون فضاپیما می تواند بعنوان یک پلتفرم برای آزمایش‌های فناوری در فضا استفاده شود.

این کپسول از تاسیسات قبلی ناسا در اوهایو به فلوریدا منتقل شده است. در اوهایو در مرکز فضایی ایستگاه پلام پروک سخت افزار دراگون در حال بررسی است. پلام بروک تنها مرکز در جهان که قادر به شبیه‌سازی وسایل نقلیه پرتابی و موتورهای موشک در ارتفاع بالا است. در حال حاضر شرکت بویینگ هم قراردادی با ناسا بسته است تا تلاش کند فضانوردان ناسا را به طور اختصاصی به ایستگاه بین‌المللی ببرد.

nasa nathan koga illustrations nathan kogaبویینگ در حال آزمایش استارلاینر خود است که برای جابجایی هفت مسافر و یا ترکیبی از مسافر و محموله برای ماموریت در مدار نزدیک زمین طراحی شده است. فضانوردان اسپیس ایکس را در ماموریت دراگون سه فضانورد با سابقه و یک تازه کار تشکیل می دهند.

در اولین پرواز آزمایشی که فضانوردان باید برای دو هفته به ایستگاه فضایی بروند داگ هارلی و  بهنکن دو نفر از فضانوردان سابق شاتل فضایی ناسا شرکت خواهند کرد. جالب آنکه رابرت بهنکن یکی از فضانوردانی است که در آخرین ماموریت فضاپیمای شاتل حضور داشت.

ترجمه: علیرضا هموطن/ سایت علمی بیگ بنگ