بیگ بنگ: از نظر بسیاری از افراد درخشان‌ترین جسم در آسمان، خورشید است اما اخترشناسان “دانشگاه آریزونا” در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی درخشان‌ترین “اختروش“(quasar) که تاکنون شناخته شده گشته‌اند.

brightest quasarبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اختروش مذکور درخشان‌ترین اختروش شناخته شده است و شدت آن ۶۰۰ تریلیون برابر خورشید است. اختروَش یا کوِازار یک هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست است که وابسته به یک کهکشان جوان است. آنها در رده یک کلاس از اشیا به نام هسته کهکشانی فعال قرار دارند. اختروش‌ها پیشتر به عنوان منابع انرژی الکترومغناطیسی شامل امواج رادیویی و نور مرئی با انتقال به سرخ زیاد شناخته می‌شدند که به ستاره‌ها شبیه بودند. با وجود بحث‌های مختلف بر سر موجودیت این شئ آسمانی همگی دانشمندان به یک توافق علمی رسیدند که یک اختروش، هاله متراکم شده ماده‌ است که ابرسیاهچاله یک کهکشان جوان را احاطه کرده‌ است. اختروش‌ها دارای کاربردهای زیادی هستند مثلا در تعیین سرعت چرخش زمین و تهییج‌ آن کاربرد دارند.

brightest quasarاین اختروش “J۰۴۳۹۴۷.۰۸ + ۱۶۳۴۱۵.۷ ” نام دارد. تا به حال این عنوان متعلق به یک اختروش درخشان با شدت ۴۲۰ تریلیون برابر خورشید بوده و این در حالی است که درخشان‌ترین کهکشانی که تاکنون یافت شده است، شدت آن تنها ۳۵۰ تریلیون برابر درخشان‌تر از خورشید بوده است. “ژیاهوی فن”، پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: دیگر ما انتظار نداریم اختروشی درخشان‌تر از این اختروش کشف کنیم.

اختروش مذکور در فاصله ۱۲.۸ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. محققان با کمک پدیده‌ای به نام “همگرایی گرانشی” موفق به شناسایی این اختروش شدند. همگرایی گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور(مانند یک اختروش) در مسیرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری(مانند یک خوشهٔ کهکشانی) بگذرد و مسیرش خمیده شود. جسم میانی عدسی گرانشی نامیده می‌شود. این پدیده یکی از پیش‌بینی‌های نظریهٔ نسبیت عام اینشتین است.

brightest quasar .pngیکی از علل درخشان بودن این اختروش به دلیل گرد و غبار و گازهای اطراف آن است. پژوهشگران تخمین می‌زنند کهکشانی که این اختروش به آن وابسته است هر ساله حدود ۱۰ هزار ستاره تولید می‌کند. این اختروش در ابتدا توسط “تلسکوپ ام‌ام‌تی”(Multi-Mirror Telescope) شناسایی شد، پس از آن اخترشناسان میزان درخشدگی آن را توسط تلسکوپ “Pan-STARRS۱” و “کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع”(WISE) دریافتند و در نهایت نیز تلسکوپ هابل آن را به عنوان یک “اختروش لنزی”، تایید کرد. یافته‌های این مطالعه در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.