بیگ بنگ: اخترشناسان بر اساس تصاویر تلسکوپ هابل متوجه هاله‌ای از نور در اطراف منظومه شمسی شده و می‌گویند این نور معادل نور ۱۰ کرم شب‌تاب احتمالا ناشی از بازتاب نور خورشید توسط غبار به‌جامانده از شهاب‌سنگ‌ها است.

hubble skysurf stsci ggwqngksjbmnyypfvhdk

بر اساس تحقیقات جدید، منظومه شمسی با یک درخشش ‌ وهم‌انگیز احاطه شده که پس از حذف همه‌ی منابع نوری شناخته شده، همچنان وجود دارد. این کشف نشان می دهد که مدل های مربوط به ساختار منظومه شمسی ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشند.

«تیم کارلتون» اخترشناس دانشگاه ایالتی آریزونا و نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: این درخشش ممکن است عنصری جدید در محتوای منظومه شمسی باشد که به طور فرضی مطرح شده اما تاکنون به صورت کمّی اندازه گیری نشده است.

این یافته‌ها زمانی به دست آمد که محققان تلاش کردند به این سوال پاسخ دهند که «تاریکی تا چه حدی تاریک است؟» این تیم با استفاده از ۲۰۰ هزار تصویر از تلسکوپ هابل، بطور سیستماتیک درخشش سیارات، ستاره‌ها، کهکشان‌ها و غبارها را از صفحه منظومه شمسی، حذف کرد. نکته عجیب این است که پس از حذف این نورها، دانشمندان در لبه منظومه شمسی مقداری نور یافتند که معادل درخشش ۱۰ کرم شب تاب در سراسر آسمان بود.

hubble skysurf annotated stsci ggwqngksjbmnyypfvhdk

مقامات ناسا در بیانیه‌ای این کار را شبیه به راه رفتن در یک اتاق در شب همراه با خاموش کردن همه چراغ‌ها و بستن پرده‌های کرکره‌ای توصیف کردند. با وجود تاریک شدن اتاق، حتی پس از حذف همه منابع نور، درخششی وهم‌انگیز از دیوارها، سقف و کف دیده می‌شود. در حالی که این ممکن است مانند صحنه‌ای دلهره‌آور باشد که قهرمان یک داستان کلاسیک ارواح با آن روبرو می‌شود، درخشش وهم‌انگیز کشف‌شده در پیرامون منظومه خورشیدی، توضیحی منطقی دارد.

دانشمندان معتقدند این درخشش، بازتاب نور خورشید از کره‌ای شامل غبار به‌جامانده از شهاب‌سنگ‌هایی باشد که وارد منظومه‌شمسی می‌شوند. درخشش پس‌زمینه منظومه شمسی به آرامی و یکنواختی توزیع می‌شود که منشاء آن با گلوله‌های بی‌شمار یخ و غباری که از همه جهات به خورشید نزدیک می‌شوند، مطابقت دارد.

با نزدیک شدن شهاب‌سنگ‌ها، گرمای خورشید باعث می شود که مواد جامد درون آنها فورا به گاز تبدیل (تصعید) شوند و در نتیجه خروجی غبار و یخ از گلوله‌های کیهانی جدا می‌شود؛ سپس این غبارهای خروجی (اگزوز) می تواند نور خورشید را منعکس کرده و درخشش وهم انگیزی ایجاد کند. چنین پوسته‌ای از غبار به دانش و معلومات اخترشناسان درباره ساختار منظومه شمسی می‌افزاید.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: NASA