بیگ بنگ: درپوش محافظ هلیکوپتر نبوغ در سیاره سرخ رها شد، این یعنی کم‌کم باید منتظر پرواز این بالگرد کوچک در مریخ باشیم. ناسا با هلیکوپتر نبوغ که به همراه مریخ‌نورد استقامت به سیاره سرخ رسیده، می‌تواند نحوه پرواز در مریخ را آزمایش کند.

به گزارش بیگ بنگ، اگرچه نبوغ کوچک است و تنها یک کیلو و ۸۰۰ گرم وزن دارد، اما قرار است برای اولین‌بار در جو‌ رقیق مریخ پرواز بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. پروازهای نبوغ در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) آغاز می‌شود تا منطقه‌ی نزدیک مریخ‌نورد استقامت را کاوش کند. هلیکوپتر «نبوغ» در ابتدا سه متر بالا می‌رود و سپس تنها مسیری دو متری را طی می‌کند. این بالگرد در جریان هر پرواز آزمایشی تلاش خواهد کرد تا ارتفاع بیشتری بگیرد و مسیر طولانی‌تری را بپیماید. ناسا بتازگی اعلام کرد قصد دارد بالگرد مریخی “نبوغ” را در تاریخ هشت آوریل یا پس از آن، بر فراز سیاره سرخ به پرواز در آورد.

مریخ‌نورد «استقامت» نیز قرار است حدود ۱۰۰ متر از بالگرد «نبوغ» فاصله بگیرد تا فضا و محیط کافی را برای پرواز در اختیار آن بگذارد. دانشمندان ناسا امیدوارند این بالگرد بتواند تا پنج پرواز آزمایشی را انجام دهد. انجام هر کدام از این پروازها با موفقیت پرواز قبلی ممکن خواهد شد.

بال‌های “نبوغ” با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند تا پرواز در جو نازک مریخ را امکان‌پذیر کنند. در حالی که مریخ نورد “استقامت” مملو از ابزار علمی است، بالگرد “نبوغ” به عنوان یک آزمایش جداگانه و خودمختار طراحی شده است. این بالگرد کوچک دارای چهار تیغه بزرگ ساخته شده از فیبر کربن است که ۱.۲ متر طول دارند. هنگامی که تلاش برای پرواز آغاز شود، بال‌ها در جهت مخالف هم تقریباً با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند که بسیار سریع‌تر از سرعت چرخش بال بالگردهای زمینی است. شبیه‌سازی پرواز نبوغ در مریخ را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

هوا در منطقه دهانه “جیزرو”؛ جایی که استقامت در آن فرود آمده، سرد است و دمایی حدود منفی ۹۰ درجه سانتی‌گراد دارد. به همین دلیل، مقدار زیادی از قدرت “نبوغ” مستقیماً به وسایل گرمایشی منتقل می‌شود تا تجهیزات را از توقف بر اثر سرمای فوق‌العاده حفظ کند. از آنجا که مریخ برای مخابره رادیویی بی‌نقص بسیار دور است، کنترل کننده‌های پرواز “نبوغ” در ناسا نمی‌توانند آن را در حالی که در مریخ در حالت پرواز است، کنترل کنند.

این بدان معناست که دستورات مربوط به دستورالعمل‌های پروازی از قبل به آن ارسال می‌شود و تیم عملیات باید پس از فرود “استقامت” یک بار دیگر “هفت دقیقه وحشت” را تا دریافت گزارش از پرواز “نبوغ” تجربه کند. اگرچه “نبوغ” به خودی خود نمی‌تواند خیلی دور پرواز کند، اما یک نمونه‌ی اولیه برای ربات‌های پرنده‌ی منظومه شمسی محسوب می‌شود که نه تنها در مریخ، بلکه در تیتان قمر زحل، نیز می‌توانند تا دوردست پرواز کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , Ingenuity helicopter

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه