بیگ بنگ: معمولا تصور بر این است که سطح خورشید داغ‌تر از اتمسفر پیرامونی آن است اما واقعیت این است که هر چه به خورشید نزدیک‌تر شوید دما کمتر می‌شود!

ebf402c5-aa22-4995-a8c1-6085c2fa1e5f-1920-1080به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، یکی از واقعیت‌های عجیب در مورد فضا این است که پدیده‌ها همیشه با منطق زمینی ما مطابق نیستند. مثلا خورشید را در نظر بگیرید، معمولا تصور بر این است که سطح خورشید داغ‌تر از اتمسفر پیرامونی آن است زیرا با کوره هسته‌ای که در مرکز خورشید فعال است فاصله کم‌تری دارد، اما واقعیت این است که هرچه به خورشید نزدیک‌تر شوید دما کم‌تر می‌شود.

فوتوسفر که سطح خورشید به این نام خوانده می‌شود در واقع یک کوره داغ است که دمای آن به 6700 تا 11 هزار درجه فارنهایت می‌رسد(3700 تا 6200 درجه سلسیوس). اما هرچه از سطح خورشید دورتر می‌شوید به نظر می‌رسد که اتمسفر گرم‌تر می‌شود. در کرونا که خارجی‌ترین لایه اتمسفری خورشید است و در فاصله حدود 1200مایلی از سطح خورشید واقع شده است دما تا حد شگفت‌انگیزی افزایش می‌یابد که برابر است با 900 هزار درجه فارنهایت (500 هزار درجه سلسیوس).

sunعلاوه بر خورشید ستارگان دیگری نیز این الگوی عجیب را از خود نشان می‌دهند. تا مدت‌ها دانشمندان به دنبال دلیل این پدیده بودند. آنها فرضیه‌ای مطرح کردند که بر اساس آن امواج مگنتوهیدرودینامیکی(MHD) انرژی را از زیر فوتوسفر مستقیما به سمت کرونا منتشر می‌کنند که تقریبا مثل این است که یک قطار سریع‌السیر بدون هیچ توقف محلی به مسیر خود ادامه دهد.

در سال 2013 محققان بریتانیایی از پیشرفت تکنولوژی تصویربرداری بهره بردند تا به بررسی کروموسفر که لایه‌ای بین فوتوسفر و کروناست بپردازند و امواج MHD را بررسی کنند. محاسبات آن‌ها نشان داد که این امواج می‌توانند موجب انتقال انرژی به کرونا شده و این لایه را گرم کنند. مشاهدات جدید به ما این امکان را داده است که مقدار انرژی که توسط امواج مغناطیسی منتقل می‌شود را تخمین بزنیم؛ این تخمین‌ها نشان می‌دهد که انرژی این امواج برابر با انرژی مورد نیاز برای افزایش غیرعادی دما در کروناست و می‌تواند این پدیده را به خوبی توضیح دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: howstuffworks.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.