بیگ بنگ: دانشمندان با تجزیه و تحلیل صداهای ضبط شده در مریخ، متوجه شدند که در سطح این سیاره دو سرعت صوت متفاوت وجود دارد. سرعت صوت در مریخ در مقایسه با زمین به دلیل رقیق‌تر بودن اتمسفر مریخ کمتر است.

What is the speed of sound In the case of x

سرعت صوت فاصله‌ای است که یک موج صوتی در مدت زمان یک ثانیه در یک سیال می‌پیماید. سرعت صوت مشخص می‌کند که این موج در بازه مشخصی از زمان چه مسافتی را طی می‌کند. میکروفون‌های نصب‌شده روی مریخ‌نورد استقامت ناسا که در فوریه ۲۰۲۱ بر مریخ فرود آمد، پنج ساعت صدای سیاره سرخ را ضبط کرده‌اند که اینک یک گروه بین‌المللی از دانشمندان این صداها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. صداهای ضبط‌شده اصوات اضافی پس‌زمینه‌ای که مریخ‌نورد و هلی‌کوپتر همراه آن ایجاد کرده‌اند و همچنین یک باد ملایم مریخی را هم در بر می‌گیرد.

در جریان این بررسی، برای نخستین‌بار تایید شد که سرعت صوت در مریخ در مقایسه با زمین کمتر است. موضوعی که به دلیل رقیق‌تر بودن اتمسفر مریخ پیش‌بینی می‌شد. در اتمسفر مریخ که از ۹۵ درصد دی‌اکسیدکربن تشکیل شده، صوت با سرعت ۲۴۰ متر بر ثانیه حرکت می‌کند. در زمین نیز صوت با سرعت ۳۴۰ متر بر ثانیه‌ حرکت می‌کند.

Mars Perseverances Microphones

همچنین  محققان به دو سرعت صوت در مریخ دست یافتند. یکی برای صوت در ارتفاع پایین و دیگری برای صوت در ارتفاع بالا. چرخش پروانه هلی‌کوپتر صدایی با سرعت ۲۴۰ متر بر ثانیه ایجاد می‌کرد؛ در حالی که صدای حرکت سریعی که با لیزر مریخ‌نورد در ارتفاع پایین ایجاد می‌شد، با سرعت ۲۵۰ متر بر ثانیه جابه‌جا می‌شد.

مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اختلاف «گفت‌وگوی دو نفر را که فقط پنج متر از هم فاصله دارند، سخت می‌کند.» یکی دیگر از مشاهده‌ها پژوهشگران نیز این بود که سطح مریخ چقدر ساکت و آرام است.

nasas perseverance rov

“سیلوستر موریس” اخترفیزیکدان دانشگاه تولوز در فرانسه و نویسنده سرپرست مقاله‌ای که جزئیات این کشف را شرح می‌دهد، می‌گوید: «گاهی در مواردی سطح مریخ به قدری ساکت و آرام بود که ما فکر می‌کردیم میکروفن شکسته و خراب شده است.» دلیل بروز این پدیده جو نازک سیاره است؛ هرچند که شرایط جوی متغیر می‌تواند حاکی از آن باشد که این میزان صداهای پس‌زمینه‌ای با تغییر فصل بالا و پایین می‌شود.

“بابتیسته شیده” از آزمایشگاه ملی لس آلاموس در نیومکزیکو، می‌گوید: «مریخ به دلیل فشار کم اتمسفری بسیار ساکت است. اما فشار همراه با تغییر فصول تغییر می‌کند. ما در حال ورود به فصل پرفشاریم. شاید وضعیت مریخ از نظر سروصدا در مقایسه با زمانی که فرود آمدیم ساکت‌تر باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.