بیگ بنگ: دو فضانورد چینی در ماموریتی با هدف توسعه توانایی های چین به عنوان یک قدرت فضایی وارد ایستگاه فضایی تیان گونگ ۲ شدند. فضاپیمای شنژو 11 در ساعت ۰۳:۲۴ چهارشنبه به وقت پکن به ایستگاه فضایی این کشور در ارتفاع 393 کیلومتری زمین، متصل شد.

تصویری از پرتاب فضانورد "شنژو ۱۱
تصویری از پرتاب فضانورد “شنژو ۱۱

ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه (۱۷ اکتبر / ۲۶ مهر) به وقت محلی فضاپیمای “شنژو” مأموریت خود را از پایگاه فضایی جیوکوآن واقع در شمال غرب چین آغاز کرد. این ششمین بار است که چین فضاپیمایی با سرنشین به فضا می‌فرستد. جینگ هایپنگ و چن دونگ دو فضانورد این ماموریت با موفقیت خود را به ایستگاه فضایی آزمایشی”تیان‌گونگ ۲” رساندند که حدود یک ماه پیش به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفته بود.

لحظه ی اتصال فضاپیمای شنژو حامل فضانوردان به ایستگاه فضایی تیان گونگ ۲
لحظه ی اتصال فضاپیمای شنژو حامل فضانوردان به ایستگاه فضایی تیان گونگ ۲

این دو فضانورد قرار است که به مدت یک ماه در این ایستگاه فضایی موقت به سر برند و آزمایش هایی را انجام دهند. این طولانی‌ترین مأموریتی است که فضانوردان چینی تاکنون انجام داده‌اند. بررسی کم و کیف زندگی طولانی‌تر در یک ایستگاه فضایی دائمی از جمله وظایفی است که این فضانوردان در طی مأموریت خود انجام خواهند داد.

البته جینگ هایپنگ که فرمانده این فضاپیماست پیشتر نیز مأموریت‌هایی به فضا را انجام داده و از فضانواردان باتجربه چین محسوب می‌شود. او پیش از پرتاب فضاپیمای “شنژو ۱۱” گفت: «من این افتخار را دارم که سومین مأموریت فضایی‌ام را انجام دهم و از سرزمین مادری و همچنین از انسان‌هایی سپاسگزاری می‌کنم که امکان انجام آن را فراهم کرده‌اند، به ویژه دانشمندان و مهندسان برنامه‌ فضایی چین.»

جینگ هایپنگ و چن دونگ در ایستگاه فضایی این کشور
جینگ هایپنگ و چن دونگ در ایستگاه فضایی این کشور

برنامه‌ای دراز مدت

چین قصد دارد با ارسال ماژول های اضافی تیانگونگ ۲ را در چند سال آینده گسترش دهد. به گفته مقامات چینی کار ساخت ایستگاه فضایی دائم احتمالا از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد و این ایستگاه نیز از سال ۲۰۲۲ آماده بهره‌برداری خواهد بود. فضانوردان چینی تا کنون امکان همکاری با ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) را نداشته‌اند. این ایستگاه بین‌المللی قرار است تا سال ۲۰۲۸ به کار خود پایان دهد. به این ترتیب چین در صورت انجام پروژه‌اش تنها کشوری خواهد بود که بعد از آن از ایستگاه فضایی برخوردار است. همچنین چین سومین کشور پس از آمریکا و روسیه است که ماموریت های انسانی به فضا انجام می دهد.

طرح ایستگاه فضایی چین در صورت تکمیل
طرح ایستگاه فضایی چین در صورت تکمیل

از این رو مأموریت فضاپیمای “شنژو ۱۱” اهمیت زیادی دارد و یکی از گام‌های مهم چین در راه ساخت و دستیابی به یک ایستگاه فضایی ویژه خود است. پیشرفت‌های فضایی چین با نگرانی از سوی ایالات متحده آمریکا دنبال می‌شود. اما چین می‌گوید که این برنامه ‌جنبه غیرنظامی دارد و مقاصد اقتصادی و تحقیقاتی را دنبال می‌کند. چین در سال‌های اخیر برنامه‌های فضایی خود را با جدیت تمام پیش برده و نشان داده که اهدافی بلند پروازانه دارد. افزون بر پروژه ساخت و به‌کارگیری یک ایستگاه فضایی دائم، قرار است که در سال ۲۰۲۴ سفینه‌ای با سرنشین به کره ماه فرستاده شود و نخستین چینی پایش را بر ماه بگذارد. همچنین قرار است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی سفینه‌ای با سرنشین به سیاره مریخ فرستاده شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.