بیگ بنگ: دانشمندان بر این باورند که ماه میلیاردها سال پیش دارای میدان مغناطیسی بود و شباهت زیادی به میدان مغناطیسی زمین داشت. اما این میدان پس از مدتی خاموش شد و از کار افتاد؛ اکنون تیمی از دانشمندان MIT میگویند که دلیلِ آن، هسته آهنی بود که «دینام» قدیمیِ درون این قمر را تقریبا یک میلیارد سال گذشته از کار انداخت.

ooCOlS vUwAAo WSبه گزارش بیگ بنگ، «بنجامین وایس» استاد علوم سیاره‌ای در MIT گفت: «میدان مغناطیسی، یک چیز ناآشکاری است که در فضا گسترده شده است؛ مثل یک میدان نیروی نامرئی. ما نشان دادیم که دینامی که میدان مغناطیسی ماه را پدید آورد، تقریبا 1 تا 1.5 میلیارد سال پیش از بین رفت؛ به نظر می‌رسد که این میدان مشابهِ میدان مغناطیسی زمین تامین نیرو شده باشد.»

دانشمندان بر این باورند که شرایط بغرنجِ هسته ماه زمینه را برای بروز اثر دینام فراهم کرد. بازه زمانی که محققان برای از بین رفتن آن اعلام کرده اند، با این نظریه های قراردادی همخوانی دارد که می‌گویند میدان مغناطیسی ماه پس از تبلورکاملِ هستۀ آن از بین رفت.

سنگ‌های مغناطیسی باستانی

محققان علائم مغناطیسیِ سنگ‌های ماه را که با فضاپیماهای آپولوی ناسا جمع‌آوری شده بود، مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که سنگ‌هایی به قدمت 4 میلیارد سال دارای نشانه‌هایی از یک میدان مغناطیسی قوی هستند؛ میدانی که دو برابر قوی‌تر از میدان مغناطیسیِ فعلی زمین بوده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.