بیگ بنگ: روسیه برنامه دارد تا علاوه بر آماده‌سازی جهت انجام مأموریت مشترکِ «وِنِرا-d » با آمریکا، یک مأموریت مستقل به ناهید دومین سیاره منظومه شمسی، نیز ارسال کند. روز سه‌شنبه در نمایشگاه HeliRussia-2020، این خبر توسّط “دمیتری راگُزین”، رئیس سازمان فضایی روسیه، اعلام شد.

Venusبه گزارش بیگ بنگ، “راگُزین” بیان داشت: «ما در برنامه‌ی خود موضوع ادامۀ کاوش ناهید را داریم. در ابتدا پروژۀ مشترک «ونرا-d» با همکاری آمریکایی‌ انجام می‌شود. علاوه بر آن، ما مأموریتی جداگانه را به سیاره ناهید در نظر داریم. ما باور داریم که ناهید، سیاره‌ای روسی است و لذا چیزی نیست که ما را عقب ‌بی‌افکند. پروژه‌های مأموریت به ناهید در پیش‌نویس برنامۀ یک‌پارچه‌ی دولت برای فعالیت‌های فضایی روسیه در دورۀ ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ گنجانده شده است.»

“لِوْ زِلنی”، مدیر علمی مؤسّسه‌ی پژوهش‌های فضایی آکادمی علوم روسیه(РАН)، در اواسط ماه می در مصاحبه با خبرگزاری TASS گفت که این سازمان، برنامه‌ی جدیدی را جهت مطالعۀ ناهید توسعه خواهد داد – از جمله ارسال حداقل سه دستگاه علمی. به گفته‌ی این دانشمند، نخستین سفر در قالب برنامۀ «ونرا-d» خواهد بود که پرتاب آن برای انتهای دهه‌ ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. زلنی افزود که این پروژه در طی یک برنامۀ پارچه‌ فضایی جای داده شده است. برنامۀ جامع پیشین کاوش ناهید در اتحاد جماهیر شوروی اجرا شد.

شوروی تنها کشوری بود که به سیاره ناهید مأموریت منظم داشت. فاصله اتحاد جماهیر شوروی و رقبای آن در تحقیقات پیرامون سیاره ناهید آنقدر زیاد بود آمریکا، سیاره ناهید را “سیاره شوروی” نامید. روسکاسموس اعلام کرد که آن‌ها قصد دارند خاک و اتمسفر سیاره ناهید را در کنار “فرآیندهای تکاملی این سیاره که ظاهرا متحمل فاجعه آب‌وهوایی مرتبط با اثر گلخانه‌ای شده است” مطالعه کنند.

ترجمه‌ روسی: پویان جابری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: tass.ru

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.