بیگ بنگ: ماهواره طیف‌نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) ناسا شاهد قوی‌ترین جرقه خورشیدی از زمان پرتابش تاکنون بود و یکی از بزرگترین جرقه‌های خورشیدی چند سال‌ اخیرش در کلاس X را رصد کرد.

12771341343_23ea7b76f8_oرصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا این تصاویر از فوران بزرگ خورشید در کلاس X را در 21 فوریه 2014 به ثبت رسانده است.

به گزارش ایسنا، بزرگترین جرقه خورشیدی سال 2014 در کلاس X4.9 در منطقه موسوم به AR1990 در ساعت 00:49 به وقت گرینویچ (04:19 به وقت تهران) روز سه‌شنبه 25 فوریه (ششم اسفند) توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) رصد شد. حجم عظیمی از پلاسما موسوم به خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) در زمان جرقه خورشیدی به فضا پرتاب می‌شود. جرقه خورشیدی کلاس X قویترین نوع توفان‌های خورشیدی محسوب می‌شود که باعث بروز اختلال شدید در عملکرد ماهواره‌ها، سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی (GPS)، شبکه‌های برق و پرواز هواپیماها می‌شود.

video-undefined-1BD0445100000578-4_636x358در ساعت 00:49 به وقت گرینویچ بزرگترین جرقه خورشیدی در سال 2014 از سمت چپ خورشید شعله ور شد.

محققان اعلام کرده‌اند، باتوجه به اینکه جهت منطقه خورشیدی AR1990 کاملا به سمت زمین نبوده است، سیاره ما تحت تأثیر فعالیت شدید آب و هوایی فضا ناشی از این جرقه عظیم قرار نخواهد گرفت؛ البته این منطقه طی هفته آینده با چرخش کامل، در نمای مستقیم به زمین قرار خواهد گرفت.
تابش رادیویی از این امواج شوک در لبه تاج خورشیدی سرعتی در حدود دو هزار کیلومتر در ثانیه دارد که اگر به زمین برسند، خسارات شدیدی را در پی خواهند داشت. در تاریخ 28 ژانویه (هشتم بهمن) نیز یک منطقه فعال مغناطیسی خورشید توسط ماهواره IRIS مورد بررسی قرار گرفت تا رفتار مواد خورشیدی تحت تأثیر نیروهای مغناطیسی شدید ارزیابی شود.

x4-9-solar-flare-feb-25-gmt-tealتصویری از بزرگترین جرقه خورشیدی 2014 را در کلاس X مشاهده می کنید.

جرقه خورشیدی در کلاس M یا متوسط در این منطقه رصد شد که دومین کلاس پرقدرت جرقه‌های خورشیدی پس از کلاس X محسوب می‌شود؛ این جرقه بسیار پرقدرت، اشعه‌ایکس و نور شدید را به فضا پرتاب کرد که در تصاویر ماهواره IRIS ثبت شده‌اند. خورشید در حال حاضر در فاز فعال از چرخه 11 ساله خورشیدی موسوم به چرخه خورشیدی 24 قرار دارد.

مطالعه بیشتر در : dailymail, universetoday