بیگ بنگ: برای اولین بار در تاریخ نجوم محققان موفق به رصد دنباله‌داری در نزدکی زمین شده‌اند که منشاء ایجاد آن در خارج از منظومه شمسی می باشد. سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که تاکنون رصد شده‌اند، همگی در سامانه خورشیدی متولد شده‌اند، اما اخترشناسان طی روزهای گذشته برای اولین‌بار موفق به رصد مسافری از آنسوی منظومه شمسی شده‌اند.

رصد‌هاي اوليه حاكي از آن بودند كه اين جرم يك دنباله‌دار است كه با شتابي بالا از ستاره‌اي مجاور به بيرون پرتاب شده و در كشش مغناطيسي خورشيد به دام افتاده‌ است،‌ درست مانند دنباله‌دارهاي منظومه شمسی.  این جرم فراخورشیدی بتازگی در مداری سهمی‌وار از نزدیکی زمین عبور کرده و محققان آن را موقتا “A/2017 U1” نامیده‌اند.

رصد‌هاي اوليه اين جرم در 18 اكتبر توسط تلسكوپ Pan-STARRS 1 در هاوايي در مركز خردسياره اتحاديه بين‌المللي نجوم انجام گرفت. اخترشناسان با بررسي مدار اين جرم متوجه شدند كه اين دنباله‌دار متفاوت از تمامي اجرامي است كه تاكنون رصد كرده‌اند. به گفته محققان در صورتي كه رصد‌هاي آينده بتواند طبيعت غيرعادي مدار اين جرم را تاييد كند، اين جرم به اولين مورد از دنباله‌دارهاي ميان ستاره‌اي تبديل خواهد شد. این جرم 400 متری که با سرعت 44 کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است مدار بیضوی ندارد و مسیر حرکت آن شبیه سهمی است.

اخترشناسان با فرض دنباله‌دار بودن اين جرم نام C/2017 U1 را به آن اختصاص داده‌اند، اما تصاوير جديدي كه 25 اكتبر سال جاري توسط تلسكوپ بزرگ VLT در شيلي از آن به ثبت رسيد هيچ ويژگي دنباله‌دار مانندي در آن نشان نمي‌دهد. از اين رو اين جرم اكنون A/2017 U1 نام دارد، زيرا از خانواده دنباله‌دارها خارج شده و به دسته سيارك‌ها پيوسته‌ است. از نظر تعریف علمی مرز مشخصی بین تعریف یک دنباله‌دار و یک سیارک وجود دارد. سیارک‌ها قطعاتی بزرگ از سنگ و فلز هستند؛ اما دنباله‌دارها دارای مقادیر زیادی از یخ و غبار هستند که با تبخیر آنها بوسیله نور خورشید در پشت مسیر حرکت آنها دیده می‌شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com