بیگ بنگ: فقط مردم نیستند که آفتاب‌سوخته می‌شوند. رنگ ماه نیز می‌تواند نوعی زخم بر اثر آفتاب‌سوختگی باشد؛ که برخی از این زخم‌ها از روی زمین هم قابل مشاهده هستند.

sunburn scars on lunar surface
حباب‌های مغناطیسی روی سطح ماه، زخم‌های آفتاب‌سوختگی نامیده می‌شوند. گزارشی از ناسا توضیح می‌دهد که چرا ماه مانند سطحی پر از تاول و زخم‌های آفتاب‌سوخته به نظر می‌رسد. نشان داده شده که ذرات درشت و خشن و تابش خورشید می‌توانند موجب ایجاد رنگ ماه شوند و در نتیجه بر ظاهر سطح ماه تأثیر بگذارند.

به گزارش بیگ بنگ، طبق پژوهشی از ناسا، ماه مانند زمین نیست که به طور کامل در برابر رهاییِ ثابت ذرات و تابش خورشید که باد خورشیدی نام دارد، محافظت شود. فقدان این ویژگی حفاظتی باعث می‌شود که خورشید به سطح ماه آسیب بزند.

بادهای خورشیدی

باد خورشیدی از تاج خورشید در جهت‌های مختلف ساتع می‌شود. از آنجایی که تاج خورشید دماهای بسیار بیار بالایی دارد، گرانش خورشید نمی‌تواند آن را کنترل کند. باد خورشیدی با سرعتی در حدود یک میلیون مایل در ثانیه حرکت می‌کند. باد خورشیدی به صورت موجی از قمر‌ها، سیارات و ساید مواد در فضا عبور می‌کند و هلیوسفر را پر می‌کند و به ماورای مدار پلوتو می‌رود.

moon oxygenتفاوت بین زمین و ماه

اگرچه باد خورشیدی مانند نیروی بسیار آسیب‌زایی به نظر می‌رسد، اما زمینی‌ها نباید نگران آن باشند. باد خورشیدی، مغناطیسی است. خوشبختانه زمین در میدان مغناطیسیِ طبیعی‌ای قرار دارد و در نتیجه می‌تواند مسیر باد خورشیدی را تغییر دهد و از سمت زمین دور کند. به خاطر وجود این میدان مغناطیسی، فقط بقایای باد خورشیدی می‌توانند وارد جو زمین بشوند.

وضعیت ماه در رابطه با باد خورشیدی داستان ِ متفاوتی است. مهم‌تر از همه، ماه در اطراف خود میدان مغناطیسی ندارد. این باعث می‌شود که باد خورشیدی آزادانه روی ماه حرکت کند و با سطح ماه تماس داشته باشد. با این حال باید به وجود سنگ‌های مغناطیسی در نزدیکی سطح ماه توجه کرد. چنین سنگ‌هایی میدان‌های مغناطیسی کوچکی را ایجاد می‌کنند که از فواصل بسیار دور می‌رسند.

moon sunburn scars eضدآفتاب می‌تواند به مأموریت‌های آیندۀ ماه کمک کند

از این منظر، حباب‌های کوچک مغناطیسی روی سطح ماه مانند ضدآفتاب عمل می‌کنند. اگرچه این نقاط به اندازه کافی از انسان‌ها در برابر تابش محافظت نمی‌کنند، اما محققان معتقدند که بررسی آنها می‌تواند به ایمنی فضانورد روی ماه کمک کند. بررسی عمیق‌تر ساختار حباب‌های مغناطیسی می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا برای محافظت از جستجوگران فضایی آینده، استراتژی‌هایی ارائه دهند.

آندره پاپ، محقق دانشگاه کالیفرنیای برکلی، میدان‌های مغناطیسی پوستۀ ماه را با کمک شتاب، اتصال مجدد، آشفتگی و الکترودینامیک تعامل ماه با خورشید، یا ARTEMIS، بررسی کرد. وی همچنین شبیه‌سازی‌های شرایط مغناطیسی ماه را بررسی کرد. از نظر پاپ، مقایسۀ ضدآفتاب ایده بسیار معتبری است.

پاپ اظهار داشت: «میدان‌های مغناطیسی در برخی نواحی مانند این ضدآفتاب مغناطیسی به صورت موضعی عمل می‌کنند.» ضدآفتاب مغناطیسی موجب تغییر مهمی در ظاهر سطح ماه می‌شود. ریگولیت بخشی از سطح ماه است که در برابر باد خورشیدی محافظت می‌شود زیرا در زیر حباب‌های مغناطیسی قرار دارد.

وقتی ذرات خورشیدی به سمت ماه حرکت می‌کنند، در نواحی اطراف حباب‌ها منکسر می‌شوند و واکنش شیمیایی‌ای را ایجاد می‌کنند که سطح ماه را تیره می‌کند. این فرآیند، الگوهای بسیار متمایزی از چرخش‌های تاریک و روشن روی سطح ماه ایجاد می‌کند که برخی افراد آن را زخم‌های آفتاب‌سوختگی می‌نامند.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه