بیگ بنگ: شصت سال پیش در چنین روزی یوری گاگارین به عنوان نخستین انسان به فضا رفت. او در آن زمان ۲۷ سال داشت. با این پرواز عصر سفرهای فضایی انسان و رقابت بین شرق و غرب برای اکتشاف فضا آغاز شد.

EytbXXMAEidXHگاگارین در ساعت شش و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به وقت مسکو، از پایگاه فضایی بایکونور با فضاپیمای وستوک-۱ و با رمز پرواز «درخت سرو» به عنوان نخستین فضانورد جهان به مدار زمین پرواز کرد.

مدارگرد حامل یوری گاگارین پس از آنکه ۱۰۸ دقیقه با سرعت ۲۷۴۰۰ کیلومتر در ساعت، یکبار زمین را دور زد، اولین فضانورد جهان را به سلامت به زمین بازگرداند و بدینسان افتخاری بی‌نظیر برای یوری گاگارین و کشورش، اتحاد جماهیر شوروی سابق به ارمغان آورد. مداری که یوری گاگارین سوار بر وستوک-۱ پیمود، مداری بیضی شکل بود که حداقل ۱۶۹ و حداکثر ۳۱۵ کیلومتر از سطح متوسط زمین فاصله داشت و صفحه مدار با صفحه استوای زمین زاویه‌ای ۶۵ درجه‌ای می‌ساخت تا فرود گاگارین را در خاک شوروی تضمین نماید.

photoتا وقتی که آقای گاگارین در فضا سیر نکرده بود بسیاری باور نداشتند که انسان میتواند از کره خاکی خارج شود اما گاگارین روس توانست این تابو را بشکند. سال ۲۰۱۱ سازمان ملل این روز مهم برای بشریت را گرامی داشت و ۱۲ آوریل را به عنوان «روز فضانوردی» انتخاب کرد.

photoهدف از این اقدام آگاهی‌بخشی اهمیت علم و اکتشافات فضایی برای توسعه فن‌آوری و رشد دانش بشر و نیز تکریم اولین روزی بود که بشر توانست فراتر از مرزهای هوایی زمین پرواز کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر:  , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.