بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با همکاری محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی در صدد ساخت سکونتگاه‌های مریخی با کمک فناوری‌ چاپ سه‌بعدی هستند. آنها روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که در آن از فلز ذوب‌شده خاک شل مریخ به عنوان ماده مورد نیاز پرینتر سه‌بعدی استفاده می‌شود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، با توجه به هزینه بالای حمل و نقل و انتقال کالا به سیاره مریخ، دانشمندان در نظر دارند اولین کلونی انسانی را به سیاره سرخ اعزام کنند اما برقراری چنین برنامه‌ریزی نیازمند تجهیزات بی‌شماری است. ساخت سکونتگاه‌ها، ابزارها و قطعاتی که از خارج از منابع محلی به این سیاره منتقل می‌شوند راه‌حل مناسبی برای این طرح است اما مریخ، محلی لم‌یزرع است بنابراین محققان ناسا و دانشگاه فلوریدای مرکزی مشغول تحقیق و بررسی هستند تا دریابند که چگونه می‌توانند فلزات را از خاک مریخ استخراج و از آن به عنوان جوهر مخصوص برای پرینت سه‌بعدی اجزای حیاتی استفاده کنند.

ناسا از پیش، نقشه طرح را برای اعزام انسان به مریخ آماده کرده بود که شامل مطالعاتی است که نشان می‌‌دهد اولین مهاجرانی که قدم روی سطح مریخ می‌گذارند چه نوع منابعی را از این سیاره استفاده می‌کنند انسان هر چه به محموله کمتری برای انتقال از زمین به مریخ نیاز داشته باشد، بهتر می‌توان راهی برای زندگی روی منطقه‌ای پیدا کرد و این امر در 100 هزار دلار در هر کیلوگرم محموله‌ای که به مریخ انتقال می‌یابد، صرفه‌جویی می‌کند. هدف از این پروژه جدید، استفاده از منابع در جای اصلی خود است.

این گروه تحقیقاتی، فرآیندی موسوم به «الکترولیز سنگ‌پوش مذاب» را به عنوان راهی برای ساخت سازه‌های محلی مورد مطالعه قرار می‌دهند. سنگ‌پوش را که خاک شل مریخ تشکیل می‌دهد، می‌توان داخل یک حفره قرار داد و پیش از آن که فرآیند الکترولیز، فلزات را ذوب کند، به عنوان جایزه، اکسیژن مورد نیاز بیشتری تولید کند، آن را تا دمای 1650 سانتی‌گراد حرارت داد. سپس فلز ذوب‌شده را می‌توان به عنوان جوهر مخصوص در پرینتر سه‌بعدی و به منظور تولید بخش‌ها یا تکه‌های پناهگاه‌های مریخی مانند طرح کانسپت «ایگلو یا خانه اسکیمو» مورد استفاده قرار داد.

استفاده از فناوری‌های افزودنی تولیدی برای ساخت بلوک‌های قابل ساخت الزامی است. با به کارگیری پرینترهای سه‌بعدی برای ساخت خانه‌ها و سکونتگاه‌ها طرح عجیبی به نظر نمی‌رسد؛ بلکه ساختمان نخستین اداره پرینت سه‌بعدی جهان در دبی ساخته شده است و در کنار آن، یک شرکت چینی از این فناوری سه‌بعدی برای ساخت 10 خانه در یک روز استفاده کرده است. به کارگیری از این فناوری، سرعت ساخت و ساز را بالا می‌برد. دانشمندان با الگوگیری از این موفقیت‌ها، تصمیم دارند سکونتگاه‌های فضایی را نیز با کمک گرفتن از این فناوری‌های چاپ سه‌بعدی بسازند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.