بیگ بنگ: اجتماع سیارات و ستاره‌ها، مقارنه مشتری و عطارد، بارش شهابی ثوری و بارش اسدی از جمله رویدادهای نجومی آبان 97 است. عمران مرادی عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا رویدادهای نجومی آبان ماه 97 را به ترتیب نام برد.

عکس: سمیر الله‌وردی/ ارتفاعات کوه درفک- استان گیلان

• حداکثر کشیدگی شرقی عطارد در 15 آبان رخ می دهد، این رویداد زمانی اتفاق می‌دهد که زاویه جدایی خورشید با یکی از سیاره‌های داخلی منظومه شمسی به بیشترین مقدار خود برسد که اگر در این حالت سیاره در شرق خورشید قرار داشته باشد با حداکثر کشیدگی شرقی مواجه خواهیم بود.

• در حداکثر کشیدگی سه‌شنبه 15 آبان در ساعت 17 در افق غرب، جدایی خورشید و عطارد 23 درجه خواهد بود. در لحظه غروب خورشید ارتفاع عطارد 10 درجه است و برای دیدن آن زمان کوتاهی در اختیار داریم.

• در 16 آبان، در ساعت 6:10 سحرگاه می‌توان با استفاده از ابزار رصدی هلال ماه را مشاهده کرد. علاقه‌مندان به رصد ماه نو توجه داشته باشند که برای رصد هلال ماه جدید باید پیش از طلوع و در سمت شرق به دنبال ماه باشند.

• در رویداد زیبای 18 آبان در ساعت 17:43، ماه، سیاره عطارد و ستاره قلب العقرب در یک ناحیه قرار می‌گیرند که در واقع سیاره عطارد و قلب العقرب در حالت مقارنه قرار دارند و سوژه زیبایی برای عکاسی نجومی است. این ستاره در میانه صورت فلکی عقرب است و ستاره پیری است که در حالت قرمز دیده می‌شود.

DSC
عکس: سمیر الله‌وردی/ ارتفاعات کوه درفک- استان گیلان

• برای مشاهده سیاره زحل می‌توانند 20 آبان ساعت 19:45 با نگاه کردن به ماه، این سیاره زیبا را نیز مشاهده کنند، مقارنه این سیاره و ماه کمتر از یک درجه خواهد بود.

• در روز دوشنبه 21 آبان، با رویداد بارش شهابی ثوری مواجه خواهیم بود که شهاب‌های این بارش را از 28 مهر تا 9 آذر می‌توان در آسمان رؤیت کرد. کانون بارش شهابی ثور در صورت فلکی ثور قرار دارد و بهترین فرصت برای رصد این پدیده بعد از نیمه شب از مکانی تاریک و دور از آلودگی نوری خواهد بود.

• در روز 24 آبان مقارنه سیاره ناهید و ستاره سماک اعزل در ساعت 4:43 قابل رصد خواهد بود و در ساعت 17:36 همین روز، کره ماه به تربیع اول(یک‌چهارم نخست) خواهد رسید.

• معمولاً هر ساله در فصل پائیز شاهد بارش شهابی اسدی خواهیم بود. این بارش در شب‌های 26 تا 28 آبان ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل 10 تا 20 شهاب در هر ساعت می‌شود. منشا بارش اسدی دنباله­‌دار تمپل­ تاتل خواهد بود و کانون این بارش در صورت فلکی اسد قرار دارد و بهترین بخش آسمان برای دیدن شهاب‌ها فاصله 30 تا 40 درجه‌­ای از کانون خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه