بیگ بنگ: اخترشناسان با بررسی عکس فرا ژرف «جیمز وب» کهکشانی کهن یافتند. ما وضعیت این کهکشان را در 235 میلیون سال پس از بیگ بنگ می‌بینیم. نور این کهکشان بیش از 13.5 میلیارد سال در سفر بوده تا به زمین برسد.

photo

به گزارش بیگ بنگ، اخترشناسان اسکاتلندی با بررسی عکس فراژرف جیمز کهن‌ترین و‌ دورترین کهکشان کیهان را کشف کردند. ما وضعیت این کهکشان را درست ۲۳۵ میلیون سال پس از بیگ بنگ می‌بینیم. این کهکشان بیش‌ از ۱۳.۵ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و با توجه به انبساط کیهان هم اکنون حدود ۳۵ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

main image deep field smacs mb

دانشمندان از روی طیف نوری و پدیده سرخ‌گرایی فاصله کهکشان‌های دوردست را بدست می‌آورند. سرخ‌گرایی پدیده‌ای است که در آن نور انتشار یافته از یک جرم به سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود. به عبارت دیگر نوری که از طریق طیف‌سنج ثبت می‌شود طول موجی بلندتر و بسامدی کمتر از نور انتشار یافته منبع دارد. این یعنی هرچه جرمی از ما دورتر باشد، خطوط انتشار سریع‌تر عقب می‌روند و شاخص سرخ‌گرایی بالاتر می‌رود. بنابراین اخترشناسان با اندازه‌گیری شاخص سرخ‌گرایی کهکشان‌های دوردست قادر به محاسبه فاصله آن‌ها با زمین هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , popularmechanics.com