بیگ بنگ: محققان دانشگاه ملی استرالیا یک تراشه نوری جدید ساختند که امکان بهینه سازی تصویر حاصل از تلسکوپ های فضایی را در اختیار می گذارد.

originalبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، در طول دو دهه گذشته تلسکوپ ها از تعداد اندکی از سیارات فرا خورشیدی تصویربرداری کرده اند. دلیل این امر شدت نور ستاره میزبان این سیارات است. تصاویری هم که تاکنون از این سیارات گرفته شده، با استفاده از روش های تصویربرداری غیر مستقیم مانند طیف سنجی داپلر به دست آمده است.

اما تراشه محققان استرالیایی قادر است با استفاده از شیوه ای شبیه رویکرد مورد استفاده در هدفون ها برای کاهش صداهای ناخواسته، پرتوهای نوری ناخواسته را از تصویر حذف کند. این تراشه یک ابزار تداخل سنجی است که امواج نوری با شدت برابر، اما عکس امواج نوری ستاره میزبان را به تصویر اضافه می کند تا نور آن را خنثی کند. در نتیجه این رویه، شدت نور حاصل سیاره کاهش یافته و تصویر واضحی از آن به دست می آید.

ah1p6226_steve_madden_lab_waferهمچنین این تراشه امکان شناسایی و تشخیص سیارات جدیدی را که توسط ابرها و غبار پوشیده شده اند، فراهم می کند. تراشه برای این منظور گرمای حاصل از سیاره را ردیابی می کند و آثار آن را از بین غبار و ابر می یابد. اخترشناسان با استفاده از قابلیت های این تراشه می توانند در صورت وجود لایه ازون در جو سیارات بیگانه، نوع گازهای تشکیل دهنده ی آن را شناسایی کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در کنگره Australian Institute of Physics منتشر می شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org